Henrik von Sydow till Åre Kapitalmarknadsdagar – nästa Google ska utvecklas i Sverige

Henrik von Sydow,ordf i Skatteutskottet kommer till Åre. När historiens första sms skickades för 20 år sedan kunde få ana vad som komma skulle. Regler för digital handel är anpassat efter en föråldrad marknad med fysiska produkter. Öppnare skattebyråkrati skulle locka fler digitalentreprenörer till våra breddgrader. Målet måste vara att nästa Google ska utvecklas i Sverige, anser Henrik von Sydow

Henrik von Sydow är ordförande i Skatteutskottet och ledamot av Krigsdelegationen sedan riksdagsvalet 2010. Tidigare har han varit ledamot i Lagutskottet 2002-2006, Konstitutionsutskottet 2006-2008 och Justitieutskottet 2008-2010. Tillsammans med Per Unckel företräder han moderaterna i Grundlagsutredningen.

För att stimulera den snabba utvecklingen inom internetekonomin krävs skatteregler som öppnar dörrar till de nya jobben. Stenålders-skatter sinkar digitala entreprenörer, och vår gemensamma skattelagstiftning måste förhålla sig till de snabbt växande, gränslösa plattformar, som utgör kärnan inom internetekonomin. EU måste öka tempot och modernisera moms- och skattereglerna, så att vi öppnar för den växande internetekonomin, svenska företagare och skapar utrymme för framtidens jobb i Sverige. När britten Neil Papworth skickade historiens första sms den 3 december 1992, kunde få ana vad som komma skulle. När någon idag lägger ut en film på Youtube, postar en bild på Instagram eller snabbt reflekterar över Twitter visar det hur snabbt innovationer kan växa och ta plats i människors vardag.Det är just inom ramen för snabba processer, där unga företagares kreativitet tillåts växa, som en betydande del av framtidens jobb kommer att skapas, Henrik von Sydow.

- Till Åre Kapitalmarknadsdagar kommer entreprenörer, som har idéer och vill omsätta dessa till praktisk handling. Entreprenörerna är en jobbskapande kraft och det känns extra stimulerande att Henrik von Sydow kommer till Åre, som är en pådrivare för att fler steg tas för att underlätta för nya företag att starta och växa. Med en bättre skattebyråkrati, kan vi ju som Henrik menar, göra den växande internetekonomin till en attraktiv hamn i Sverige och Europa, samt även lägga grunden för framtidens jobb, framtidens företag – och för att nästa Google faktiskt utvecklas i Sverige, Jens Edlund partner Deloitte, initiativtagare Åre Kapitalmarknadsdagar.