Vi välkomnar Sasja Beslik, Chef för ansvarsfulla investeringar på Nordea till Åre Kapitalmarknadsdagar 27-28 mars 2014. Han har sedan 1998 arbetat med företags sociala ansvar och varit ende svensk på World Economic Forums lista över Young Global Leaders. Sasja kommer att tala under Nordeas högaktuella seminarium under Åre Kapitalmarknadsdagar "Avkastning med ansvar".

På Sasja Besliks cv finns även bland annat en ordförandepost i FN-programmet "Vatten och finanssektor" samt en ranking som bästa analytiker inom ansvarsfulla investeringar. Han har tidigare även utsetts till den mest inflytelserika personen i Sverige under 40 år.

Sasja menar att det handlar om att välja rätt företag från början, och att göra det från tre likställda perspektiv, det finansiella, miljömässiga och sociala. Det handlar om att det kan kosta företag mycket pengar att inte ta ansvar för det som de påverkar genom sin verksamhet. De närmaste 30 åren handlar det om att hantera riskerna i en alltmer komplex värld, inte så mycket om värderingar.

Intressanta bolag för Sasja är alla företag som kopplar sitt arbete med miljö och sociala aspekter till sin affär, och som till stor del integrerat affären och ansvarstagandet för miljö och sociala aspekter.

Sasja försöker undvika företag som inte integrerar CSR-frågor, Corporate Social Responsibility, i sina affärer, samt företag som inte hanterar sina risker. Han pratar med många företag och vill se konkreta åtgärder, inte hållbarhetsredovisningar.