Svenska VD:n Karin Nilsdotter till Åre för att sälja rymdresor till privatpersoner

Spaceport Sweden AB, är bolaget som ska etablera en världsledande rymdhamn och erbjuda rymdresor för privatpersoner med bas i Kiruna i Swedish Lapland. Spaceport Sweden invigdes av näringsminister Maud Olofsson 2007 och Spaceport Swedens mission är att göra rymden tillgänglig för alla genom rymdrelaterade upplevelser på jorden, i luften och i rymden, har VD:n Karin Nilsdotter på plats i Åre.

Superentreprenören Sir Richard Branson och Virgin Galactic, världens första kommersiella rymdflygföretag, har valt Spaceport Sweden som en av sina operativa partner.

Karin som nu bor i Kiruna efter 11 år i London tycker om sitt jobb: - Det bästa med mitt nya rymdjobb är att få vara pionjär! Jobbet innebär en stor utmaning då vi ska göra något som inte gjorts förut och det är underbart att få träffa människor från hela världen som brinner för att göra rymden tillgänglig för alla. Vi kommer att skapa upplevelser både på jorden, i luften och i rymden där man kan lära mer om samt uppleva rymden på olika sätt. Förutom en ökad tillgång till rymden vilket i sig är en svindlande känsla så kommer vi att skapa effekter på jorden i form av nya produkter, upplevelser, utbildningar och forskningsområden. Vi stärker Sverige som en kunskaps och innovationsnation där ungdomar ges fantastiska framtidsmöjligheter – det brinner jag för! Vi står inför en mycket spännande tid med stora och ännu oanade möjligheter.

– Karin har positionerat rymdturismen och Kiruna mycket framgångsrikt, både nationellt och internationellt. Hon har också skapat en stark plattform för fortsatt utveckling och identifierat affärs- och gränsöverskridande samverkansmöjligheter. Det här är en mycket spännande pionjärsatsning som ytterligare förstärker vår starka upplevelsebaserade turismexpansion i Kiruna, säger ordföranden i Spaceport Sweden AB Yngve Bergqvist grundare av ICEHOTEL.

- Det blir mycket spännande att höra om Spaceport Swedens framtida rymdsatsningar och vi är väldigt glada över att de valt att komma till Åre Kapitalmarknadsdagar i samband med att de nu kommersialiserar bolaget, Jens Edlund, partner Deloitte och initiativtagare till Åre Kapitalmarknadsdagar.