Ulf Kristersson i rundabordssamtal på Åre Business Forum. Fotograf Göran Strand.

Ulf Kristersson utfrågades i samtal med näringslivet på Åre Business Forum

Under rubriken ”Hur gör vi innovation på ett bättre sätt tillsammans” träffades moderatledare Ulf Kristersson och representanter för näringslivet i det andra rundabordssamtalet på Åre Business Forum. Frågorna som lyftes behandlade allt ifrån cybersäkerhet och digitaliseringens förutsättningar till tillståndsprocessernas oacceptabelt utdragna svarstider och behovet av att lyfta blicken och se den större helheten.

Ett av områdena som diskuterades var nollor och ettor: vem ska knacka koden, hur ska vi använda den och hur skyddar vi den? Vi har idag en brist på programmerare som bromsar Sveriges tillväxtunder inom tech-området och vi tänker för smalt när det handlar om hur den digitala tekniken kan användas för att öka tillgängligheten och säkerheten i vårt samhälle.

”Innovationspotentialen är enorm – det stora hindret för oss är att offentligheten inte betalar för innovation”, Anna Bäck, vd Kivra

Andra områden som diskuterades var behovet av rågång mellan kommun- och regionpolitiker som enligt en av deltagare ”leker bolagspampar” och därigenom konkurrerar med näringslivet, behovet av en mer gemensam struktur mellan kommuner och regioner så att innovationssamarbeten lättare kan bedrivas över kommun- och regiongränser och tillståndsprocessernas oacceptabelt utdragna svarstider. Som en av deltagarna uttryckte det:

”Tiderna för tillståndsfrågor måste lösas. Vi kommer ingen vart. Det är ingen som törs ta diskussionen om hur lång tid det ska få ta att överklaga en dom.” Knut Rost, vd Diös Fastigheter

Liksom i det första rundabordssamtalet med Annie Lööf var hållbarhetsfrågan en av de största samtalsämnena.

”Jag delar helt er uppfattning om att näringslivet driver hållbarhetsfrågorna mycket, mycket mer systematiskt. /…/ Samtidigt slås jag av hur politikens hållbarhetstänkande måste vara bredare än bara klimat: dagens skjutningar, vår säkerhetssituation, klyftorna mellan de som arbetar, sparar och äger sitt eget boende och dem som inte arbetar, inte sparar och inte äger sitt eget boende. Poängen är att en del saker rår ni i näringslivet inte över. Och tvärtom.”

Kristersson avslutade sedan samtalet med orden: ”Ibland är näringslivets investeringar långsiktiga och politiken kortsiktig. Där har vi en läxa att lära.”

Under Åre Business Forum diskuterar näringslivet de betydelsefulla frågorna tillsammans med politiken, både på stora scenen och i mindre konstellationer.

DELTAGARE I DETTA RUNDABORDSSAMTAL VAR:

Anders Eriksson, vd Bonnier News
Anna Bäck, vd Kivra
Jens Henriksson, vd Swedbank
Marie Elvesol, Moodys
Håkan Lundstedt, vd och koncernchef Synsam Group
Knut Rost, vd Diös Fastigheter
Hellen Lidgard, styrelseproffs och investerare

Och samtalet leddes av PM Nilsson, Dagens Industri.

Åre Business Forum är arenan med många spännande möten i en fantastisk miljö på Copperhill Mountain Lodge i Åre. Det är Nordens motsvarighet till Davos med fokus på affärer, investeringar och nya kontakter. På plats finns entreprenörer, ägare, koncernledningar, viktiga nationella aktörer, några av de bästa tillväxtbolagen i Norden samt några av våra främsta politiker.