Dan Andersson, Effie Kourlos, Niklas Daoson, Jacques Ejlerskov, Kerstin Arnemo

Unik etablering i Östersund skapar 1 000 nya gröna jobb

Den cirkulära industrisymbiosen Ecosystem Östersund kommer att visa vägen för andra datacenter. Idag står de serverbaserade molntjänsterna för en lika stor andel av planetens CO2-utsläpp som flygtransporterna. Men klimatomställningen är beroende av fortsatt digitalisering och problemet är att den hittills skett i länder med fossil energi.

– Med förnybar energi som grund skapas cirkulära affärsmodeller och nya jobb. Vi står inför inför en historisk satsning där ett nytt elnät tillsammans med 500 MW effekt, skapar fantastiska möjligheter att etablera ytterligare industri som vill vara med och driva omställningen i Sverige och utvecklingen i vår region, säger Kerstin Arnemo, styrelseordförande Jämtkraft.

Global kapplöpning
Sverige har en stor andel förnybar energi, särskilt i norr i form av vatten- och vindkraft. Det ger norra Sverige en fördel en allt hårdare internationell konkurrens.

– Idag råder en global kapplöpning om gröna industrisatsningar. Tillverkning av batterier till elbilar, grön vätgas, grönt stål och gröna e-bränslen kan få stora stödpaket i USA. Det gäller självklart också datacenter. Vi kan se till att etableringarna sker hos oss eller i vårt närområde eftersom vi har den förnybara kraften, säger Jämtkrafts vd Klas Liljegren.

Cirkulär affärsmodell
Datacentret drivs med 100 procent förnybar energi. Den spillvärme som genereras skickas till livsmedelsodlingen och omvandlas till livsmedel som bidrar till ökad självförsörjningsgrad.

– Vi och våra partners har omfattande kompetens i hur man nyttjar restvärme till att odla grönsaker eller fisk och skaldjur, så vi vet att det fungerar. I Östersund finns tillgång till massor av förnybar energi och framför allt rätt inställning för att driva den gröna omställningen och visa övriga världen vad som är möjligt att åstadkomma på industriell skala, säger WA3RM:s vd Jacques Ejlerskov.

Hållbar digitalisering
Digitaliseringen är avgörande för att lyckas med den gröna omställningen, och därför behövs också en grön digital infrastruktur som kan hantera den växande mängden data. satsningen i Östersund, kommer bli en nyckel för omställningen och vara viktig för både företagens och Sveriges klimatmål, säger EcoDataCenters vd Dan Andersson.

Datacentret byggs etappvis och kommer bestå av flera byggnader. Första etappen ska vara klar 2026 och anläggningen beräknas vara fullt utbyggd till 2033. Den storskaliga odlingen kommer byggas parallellt med datacenterutbyggnaden då verksamheten till stor del är beroende av värmeleveranserna från datacentret.

– Ecosystem Östersund är en betydelsefull satsning för Östersund, regionen och hela Sverige. Samhällsvinsterna blir högre självförsörjningsgrad av mat och nya arbetstillfällen, sänkta utsläpp och kortare transportvägar, säger Niklas Daoson (S) kommunalråd i Östersund.

18 miljarder
Fullt utbyggd behöver Ecosystem Östersund 150 MW elkapacitet, vilket ungefär motsvarar effektbehovet för hela Östersund. Investeringen är på 18 miljarder kronor och väntas skapa omkring 1 000 nya arbetstillfällen i Östersunds kommun. Men så kallade kringeffekter väntas skapa ytterligare jobb, vilket ställer krav på bostäder och kommunal service.

– Vi har planerat för den här typen av etableringar under lång tid. Därför är vi väl förberedda. Vi har bostäder och platser i både förskola och skola för människor som vill flytta hit. Vi ser fram emot nya invånare, säger Effie Kourlos (C) kommunalråd i Östersund.

För mer information:
Martin Machnow, pressansvarig

Karin Sundström, kommunikationschef

Åre Business Forum är arenan med många spännande möten i en fantastisk miljö på Copperhill Mountain Lodge i Åre. Det är Nordens motsvarighet till Davos med fokus på hållbara affärer, investeringar och nya kontakter. På plats finns entreprenörer, ägare, koncernledningar, viktiga nationella aktörer, några av de bästa tillväxtbolagen i Norden samt några av våra mest aktuella politiker.