Från vänster: Peter Areskog, Percy Nilsson, Nicklas Persson

Areco blir treårig titelsponsor för Swedish Padel Open

Den skånska stålkoncernen Areco blir titelsponsor för Swedish Padel Open när turneringen kommer till Malmö i november. Turneringen får därmed en titelsponsor i snabb tillväxt, i likhet med padelns expansion i Sverige – en perfekt match, tycker koncernchef Peter Areskog.

När World Padel Tour-turneringen intar Malmö i november och förvandlar Malmö Arena till en folkfest i padelns namn är det Areco som står för titelsponsorskapet. Areco Malmö Padel Open går av stapeln 10-14 november och förutspås bli världens största padelturnering. För den Skånebaserade Areco-koncernen, med många padelspelande kunder och anställda, var det självklart att sponsra turneringen.

– Areco befinner sig i snabb tillväxt på en internationell marknad och vill hela tiden ligga i framkant. Padel, som har kommit att bli Europas och Sveriges snabbast växande sport, passar oss därför väldigt bra. Dessutom är det en sport som många av våra kunder, leverantörer och egna anställda utövar. Det gör såklart detta samarbete extra roligt, säger koncernchef Peter Areskog, som själv spelar padel ett par gånger i veckan.

Teamkänsla viktigt både i sport- och affärssammanhang
Det stora engagemanget för idrott går långt tillbaka för stålkoncernen, som sedan tidigare även är huvudsponsor för ishockeyföreningen MIF Redhawks.

– Idrotten ligger oss mycket varmt om hjärtat. För att nå framgång i sportsammanhang krävs gemenskap och teamkänsla. Precis på samma sätt fungerar det hos oss på Areco, där vi värnar om en stark teamkänsla och långsiktiga relationer med våra kunder och samarbetspartners. Det är helt avgörande faktorer för att få saker att hända, säger Peter Areskog.

Treårigt titelsponsorskap
Långsiktigt relationsbyggande gäller även i samarbetet med Swedish Padel Open, då Areco:s titelsponsorskap sträcker sig tre år framåt i tiden. På den tiden förutspår Peter Areskog en fortsatt snabb och stark tillväxt för såväl Areco som padelsporten.

– Padel är en väldigt bred och inkluderande sport, som ju har byggts upp underifrån snarare än från elitnivå. Det är en sport som tilltalar alla typer av människor i alla möjliga åldrar och runtom i hela landet. Sverige har ju dessutom en väldigt framgångsrik rackettradition, så tids nog kommer vi säkert att få lära känna några riktigt duktiga svenska elitspelare. Det blir roligt att följa utvecklingen, avslutar Peter Areskog.

Kort om Areco (www.areco.se)
Areco är en svensk privatägd koncern som bildades 1944 och är indelat i fem affärsområden Areco Metals, Areco Profiles, Areco Direct, Areco Contractor och Areco Properties. Vi erbjuder skräddarsydda helhetslösningar genom att utnyttja synergin som uppstår mellan våra affärsområden. Med ett komplett utbud av varor och tjänster vill vi vara kundernas självklara partner, hela vägen från rivning till färdiga stålbyggnader.
Vår inställning är att idrotten har en viktig roll för både dagens och framtidens generationer, därför är vi mycket glada och stolta över att vara sponsorer för olika idrotter. Genom vårt engagemang hoppas vi kunna stärka Areco:s varumärke och samtidigt bidra till att skapa framgångsrika lag och nya talanger.

Swedish Padel Open ( www.swedishpadelopen.se )
Swedish Padel Open AB (SPO) driver turneringen och eventet Swedish Padel Open i Malmö och Stockholm samt är partners till Svenska Padelförbundet och Swedish Padel Tour. Malmöturneringen ingår i World Padel Tour (WPT) och är den första tävlingen i Sverige och norra Europa på denna nivå (Open-nivå). Världens bästa spelare kommer att delta i turneringen som utöver turneringsspel kommer att innefatta både Pro Am-tävlingar, Padel Clinics, uppvisningsmatcher, seminarier och övriga event och aktiviteter inom och utanför tävlingsområdet.

För ytterligare information kontakta:
Peter Areskog, Areco Steel AB, 070-554 20 30, peter.areskog@areco.se
Nicklas Persson, Ordförande, Swedish Padel Open AB, 073-625 75 50, nicklas.persson@swedishpadelopen.se

Fakta om Areco-koncernen
Indelad i fem affärsområden: Areco Metals, Areco SSC, Areco Profiles, Areco Direct, Areco Properties.

Verksamheter:
Areco Metals. En av Europas största importörer och lagerhållare av lackerad tunnplåt för byggnadsindustrin. Hanterar inköp, distribution och lagerhållning av råmaterial från stålverk i hela världen. Råvarulager för 40 000 ton stål i Helsingborgs hamn.

Areco SSC. Erbjuder bearbetningstjänster med sin kompletta maskinpark av skärmaskiner för formatplåt, slittade band och hasplade rullar. Producerar 60 000 ton om året, varav ca. 10 000 ton används internt av Areco Profiles, resten säljs externt.

Areco Profiles. Bland Nordens största producenter av byggplåt för tak- och fasadprofiler, takpannor och tillbehör. Tillverkning av takavvattningsprodukter. Fabriker i Malmö, Lipiany (Polen), Terndrup (Danmark) och Somero (Finland) för marknaderna i norra Europa.

Areco Direct. Grossistverksamhet för byggbranschen med butiker och flera återförsäljare i södra och mellersta Sverige för Areco-produkter som byggplåt, handelsstål, armering och ventilation. Täcker snart hela Sverige.

Areco Properties. Förvaltning och utveckling av koncernens fastigheter.

Peter Areskog, Koncernchef, 0705-54 20 30