Areco har gjort en överenskommelse om att gå in som majoritetsägare i Dansk Profilteknik A/S

Affären som väntas bli klar under de närmaste månaderna kommer att stärka Dansk Profilteknik ekonomiskt samt tillföra ett bredare produktprogram. Areco är en av de största profilörerna i Norden med två fabriker, i Malmö och en i Polen.

Nya produkter som kommer att tillföras är bärande högprofil, C-Z lättbalk, sandwichprofiler och takavvattning mm. För närmare info gällande produkterna se www.areco.se.

– Jag är mycket stolt över att ha fått möjligheten att hjälpa Dansk Profilteknik att stärka sin position i Danmark, säger Areco's koncernägare, Peter Areskog. Vi kommer att tillföra vårt breda affärs- och produktkunnande när vi tar in både nya produkter och leverantörer för att förbättra samarbetet med våra kunder.

– De nya produkterna gör att vi får en ny stimulans i vår verksamhet och som vi tror kommer att intressera och engagera många av våra kunder. Att bibehålla en hög servicegrad gentemot våra kunder kommer även i fortsättningen att vara vårt ledord. Vi på Dansk Profilteknik ser en stor potential i det nya samarbetet med Areco och ser fram emot en inspirerande period, säger Johnny Molin, VD.

Arctos Corporate Finance har varit involverat i förvärvsprocessen.

Kort om Dansk Profilteknik A/S
Företaget grundades 1987 och drivs än idag av grundaren. Företaget har sedan starten expanderats i flera etapper och i dagsläget består av 7000 m2 fabrikshallar, lager och kontor. Dansk Profilteknik verksam framförallt på den danska marknaden, men även Tyskland och Norge är viktiga exportmarknader. Bolaget har 10 produktionslinjer, vilket gör Dansk Profilteknik till den bredaste profilleverantören i Danmark. Företaget sysselsätter 40 anställda och har en omsättning på ca 100 miljoner DKK. Logistiken sköts genom egna specialutrustade kranbilar för att på bästa sätt serva kunderna. Läs mer på www.danskprofilteknik.dk

Kort om Areco
Areco är en svensk privatägd koncern som bildades 1944 och är idag en av de ledande aktörerna inom tillverkning av byggplåt. Kärnverksamheten riktar sig till byggindustrin med ett omfattande utbud av byggkomponenter i tunnplåt för bostäder och kommersiella fastigheter. Koncernen med för närvarande 8 dotterbolag och 110 anställda omsätter ca 800 Mkr och fortsätter att expandera i snabb takt. Kunderna finns i 25 länder, produktionen och försäljningsställen i ett flertal europeiska länder. Läs mer på www.areco.se