Från vänster Niklas Widen, Peter Areskog, Peter Thun

Areco köper Aston Carlsson – Ett steg närmare att kunna serva industrin med marknadens bredaste program inom stål och metaller

Areco har förvärvat Aston Carlsson för att utvidga sitt sortiment inom metaller såsom rostfritt, stål, aluminium, mässing och koppar. Tillsammans kommer de också att erbjuda prefabriceringstjänster inom vattenskärning, kapning, klippning, bockning och svetsning vilket ytterligare kommer att förbättra kundupplevelsen.

Förvärvet förväntas öka lagerhållning och försäljning av specialstålprodukter. Samtidigt kommer det att stärka tillverknings- och bearbetningskapaciteten. Med ett brett utbud av specialprodukter och tjänster tillgängliga under ett tak kommer Areco och Aston Carlsson att locka en större kundbas och öka försäljningen.

Genom förvärvet kan vi erbjuda en bredare produktportfölj och förbättra vår förmåga att möta kundernas efterfrågan på specialprodukter. Vi är stolta över att kunna erbjuda både de kommersiella kvalitéer samt unika specifikationer inom stål och metall säger Peter Areskog, Koncernchef Areco.

Även Peter Thun, VD och Delägare på Aston Carlsson AB uttrycker entusiasm:
Vi ser fram emot att bli en del av Areco och dra nytta av deras omfattande nätverk och expertis inom branschen. Tillsammans kommer vi att arbeta för att tillgodose kundernas behov.

Detta samarbete är en win-win för båda företag. Tillväxten av Areco kombinerat med Aston Carlsson AB kompetens och omfattande kundbas kommer att leda till ytterligare expansion av Areco, avslutar Peter Areskog.

Förvärvet är under förutsättning att Konkurrensverket godkänner transaktionen.

Kort om Aston Carlsson
Aston Carlsson AB grundades 1945 och är idag en väl etablerad aktör inom stålbranschen med 28 anställda, en omsättning på 250 mkr. Bolagets fokus ligger på lagerhållning och försäljning av industriförnödenheter i rostfritt, stål, aluminium, mässing, koppar som plåt, stång, rör och rördelar såväl från egen tillverkning som från externa leverantörer. Företaget erbjuder också bearbetningstjänster med inriktning på prefabricering i form av vattenskärning, kapning, och klippning.

Kort om Areco
Areco är en svensk privatägd koncern som bildades 1944 och är idag en av de ledande aktörerna inom tillverkning av byggplåt. Kärnverksamheten riktar sig till byggindustrin med ett omfattande utbud av byggkomponenter i tunnplåt för bostäder och kommersiella fastigheter. Koncernen indelat i fem affärsområden med 325 anställda i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen, och har för innevarande år en omsättning på ca 4 mdr SEK.

Peter Areskog, Koncernchef, Areco
peter.areskog@areco.se

Peter Thun, VD/Ägare, Aston Carlsson
peter.thun@astoncarlsson.se

Niklas Widen, Försäljningschef/Ägare, Aston Carlsson
niklas.widen@astoncarlsson.se

Fakta om Areco-koncernen
Indelad i fem affärsområden: Areco Metals, Areco SSC, Areco Profiles, Areco Direct, Areco Properties.

Verksamheter:
Areco Metals. En av Europas största importörer och lagerhållare av lackerad tunnplåt för byggnadsindustrin. Hanterar inköp, distribution och lagerhållning av råmaterial från stålverk i hela världen. Råvarulager för 40 000 ton stål i Helsingborgs hamn.

Areco SSC. Erbjuder bearbetningstjänster med sin kompletta maskinpark av skärmaskiner för formatplåt, slittade band och hasplade rullar. Producerar 60 000 ton om året, varav ca. 10 000 ton används internt av Areco Profiles, resten säljs externt.

Areco Profiles. Bland Nordens största producenter av byggplåt för tak- och fasadprofiler, takpannor och tillbehör. Tillverkning av takavvattningsprodukter. Fabriker i Malmö, Lipiany (Polen), Terndrup (Danmark) och Somero (Finland) för marknaderna i norra Europa.

Areco Direct. Grossistverksamhet för byggbranschen med butiker och flera återförsäljare i södra och mellersta Sverige för Areco-produkter som byggplåt, handelsstål, armering och ventilation. Täcker snart hela Sverige.

Areco Properties. Förvaltning, utveckling av koncernens fastigheter.

Peter Areskog, Koncernchef, 0705-54 20 30