Åre attraherar världsstjärnor i cykel, fotografering och multisport 2-10 juli

För andra året i rad arrangeras Åre Bike Festival av den lokala cykelklubben Åre Bergscyklister. Under den tio dagar långa festivalen arrangeras tävlingar, events och guidning på fjället för alla åldrar. Scandinavian Photo Challenge by Nikon, en av cykelvärldens mest intressanta fototävlingar, är också tillbaka. Fyra speciellt inbjudna fotografer från världens alla hörn tävlar tillsammans med stjärnfotografen Mattias Fredriksson från Åre.

Åre Bike Festival pågår mellan den 2-10 juli med downhill, dirt, cross country, guidade turer, tävlingar och camps för alla oavsett ålder eller tidigare erfarenhet. Några av festivalens höjdpunkter är cross countrytävlingen Pilgrimsloppet, downhilltävlingen Scott Chainless och cykelstafetten Trippeltrampet.  Världsstjärnorna Martin Söderström, Darcy Turenne, Linus Sjöholm, John Alm Högman, Rob Jauch, Holger Meyer, Richard Cunynghame, Hannah Barnes och Henrik Kippernes finns bland andra på plats.

- Det är riktigt roligt att Åre Bike Festival fått sånt genomslag redan efter första året. I år breddar vi evenemanget och gör aktiviteter även för barnen med tex Pilgrimsloppet, det känns bra att kunna erbjuda något för hela familjen, säger Tobias Liljeroth på Åre Bergscyklister.

Scandinavian Photo Challenge by Nikon är en inbjudningstävling där fem av världens främsta cykelfotografer med hjälp av varsitt team av cyklister i världsklass får uppgiften att skapa ett fem minuter långt bildspel med sin version av cyklingen i Åre, både downhill och cross country. Bildspelen visas upp under en galakväll på fredagen den 8 juli där vinnarna utses av en expertjury. De inbjudna fotograferna är: Markus Greber, Tyskland, Camilla Stoddart, Skottland/Nya Zeeland, Kristoffer Kippernes, Norge, Grant Robinson, Kanada/Storbritannien samt Mattias Fredriksson, Sverige.

- Att ett knippe av världens bästa cyklister och fotografer i branschen väljer att komma till Åre för att vara med på vårt event är jättekul. Ryktet om den fantastiska cyklingen och den vackra miljön har spridits långt utanför Sveriges gränser, inte minst efter succén med fjolårets event som fick publicitet över hela världen, säger Årefotografen Mattias Fredriksson, som är Åre Bergscyklisters ansvarige för Scandinavian Photo Challenge.

Lördag 9 juli genomförs den största och mest prestigefyllda multisporttävlingen i Skandinavien, Haglöfs Åre Extreme Challenge, för 15:e gången. Tävlingen samlar hundratals aktiva, från världselit till motionär. Momenten består av forspaddling, löpning och mountainbike i totalt drygt 72 km i tuff fjällterräng. Starten går vid Tännforsen med paddling i en forsande Indalsälv ut i Åresjön, byter sedan till löpning  över Åreskutan ner till Huså och vidare på cykel tillbaka till Åre med målgång på torget. Dagen avslutas med banket på Holiday Club där artisten och cykelfantasten Martin Stenmarck gör sitt första framträdande på turnén ”Kaffe på Everest”, med musik skriven under sin cykelresa i Himalaya.

- Det här är en härlig vecka i Åre späckad med aktiviteter och besökare från världens alla hörn som får uppleva Åre på sommaren. Evenemangen ökar stadigt i antal deltagare och besökare år från år vilket är glädjande, säger Lars-Börje ”Bulan” Eriksson, vd ÅRE Destination AB.

Åre Bike Festival/Åre Bergcyklister,
Tobias Liljeroth, tel 070-222 77 10