Åre drar igång sommarsäsongen på nationaldagen

Downhillcykling, hillcart, zorbing, rafting, zipline, bowling, spa och bad är några av de aktiviteter som står till buds när Åre sparkar igång sommarsäsongen på självaste nationaldagen. Hela dagen, den 6 juni, går under temat Testa Åre. Här får besökarna välja och vraka bland flera spännande aktiviteter.

- Nu när sommaren och barmarkssäsongen drar igång vill vi inviga och fira det på självaste nationaldagen. Vi vill passa på att visa upp alla härliga och spännande sommaraktiviteter och ge alla möjligheten att testa och uppleva Åre, säger Lars-Börje ”Bulan” Eriksson, vd Åre Destination.

På nationaldagen kan man testa Åres sommaraktiviteter och skapa sin egen aktivitetsdag där Åres butiker och aktivitetsarrangörer gemensamt gått samman med bra testa-på-erbjudanden. Möjlighet finns att bland annat testa olika cykelmärken och kombinera cyklingen med någon av de andra aktiviteterna såsom till exempel hillcart (terränglådbil) i ny bana i nedre delen av Åre bikepark, zorbing i den nya rampen och rulla utför backen vid Åre gamla kyrka. Uppleva forsens starka krafter och testa avancerad rafting. Uppleva Åre från ovan och testa linbanan Zipline. Prova på äventyrsbadet, saunaworld, bowling, spa med mera. Liftarna är öppna mellan 10.00-16.00 och liftpass ingår vid bokning av ett testpass med downhillcykel.

Det händer mycket i Åre i sommar – cyklingen smygöppnar redan 2 juni, vandringsäsongen drar igång med vandringslederna som invigdes förra sommaren kompletterade med två nya leder, den svensk/norska landsvägsstafetten St Olovsloppet, Åre Bikefestival, multisporttävlingen Åre Extreme Challenge och cykeltävlingen Tour of Jämtland är några av många aktiviteter.

För mer information www.are360.com.

Tomas Andersson, presskontakt ÅRE Destination, tel 076-130 18 40, tomas@aredestination.com
Följ oss även på: Facebook.com/are.destination, Twitter: @ARE_Destination

• vandring
  • träning
  • sommar
  • fjällvandring
  • downhill
  • cykling
  • bulan

Fakta - Åre året runt

Åre är Skandinaviens största skidort och Sveriges största fjällby med aktiviteter året runt. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, cykling i världsklass och vandring, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort utbud av aktiviteter och boende samt shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by .

ÅRE Destination AB ägs av näringslivet i Åre och driver Åre Turistbyrå, Åre Convention Bureu och Spår & Leder. ÅRE Destination AB arbetar med Vision 2020 - en gemensam tillväxtstrategi för näringslivet och kommunen med målsättningen att år 2020 vara Europas mest attraktiva alpina åretruntdestination. www.are360.com