Sommar, test och fest öppnar Åres sommarsäsong

Liftkort och cykelhyra för 500 kronor, prova på-priser på aktiviteter och ponnyridning på Åre torg är några av ingredienserna när Åres sommarsäsong kickar igår med Sommar, test och fest 7-9 juni.

När snön smälter undan och sommargrönskan tar över Åredalen öppnar sig en annan värld. Det är dags att cykla, vandra, rida, fiska, paddla, skärmflyga, strosa, äta glass och mycket mer. För att ge sommarsäsongen en rejäl start bjuder Åres företagare för andra året i rad in till Sommar, test och fest. En helg fylld med prisvärda erbjudanden och möjlighet att prova olika aktiviteter.

”Den värld som öppnar sig på sommaren i Åre är helt fantastisk. Det utbud som våra företagare dukar upp för våra gäster under sommarsäsongens långa dagar är enormt och det vill vi lyfta upp och visa under helgen,” säger Therese Sjölundh, VD Åre Destination.

Sommar, test och fest började med ett samarbete mellan företagarna i Åre via Åre Destination. Cykeluthyrarna gick ihop för att ge ett kraftigt rabatterat pris på cykelhyra och Skistar på liftkort. Resultatet blev 500 kronor per dag för cykelhyra inklusive liftkort. Aktivitetsbolagen och klubbarna var inte sena att hänga på med sina aktiviteter och prova på-priser.

På Åre torg är det under helgen bland annat gratis glass och ponnyridning för alla barn, möjligt att hyra segway eller Stand Up Paddleboard en timme för 100 kronor och andra fina prova på-priser och tävlingar. Evenemangsområdet håller öppet 11-16 fredag till söndag. På lördagen är det dessutom Lortlördag i Dirten som ligger cirka 700 meter väster om torget med härligt häng och gratis korv till barnen 11-15. Dahlboms på torget kör afterbike fredag och lördag från 15.

För ytterligare information:
Therese Sjölundh, VD Åre Destination, 070-347 86 87
Cino Grahn, Marknad Åre Destination, 076-868 15 10

Program och mer information: www.are360.com/sommartestfest

Medverkande företag och klubbar är bland annat; Camp Åre, Dahlboms, Explore Åre, Fjällsport, ICA Supermarket Åre, Lattjo Toystore, Segway Åre, Skistar, Skistarshop Åre torg, Åre Bergscyklister, Åre Bikes, Åre MTB Center, Åre Ridklubb, Åre Skidsport, Åre Turistbyrå, Åreguiderna, Äventyrligt

• prova på-aktiviteter
  • öppningshelg
  • cykling
  • downhillcykling
  • test
  • sommar
  • jämtland
  • fjäll
  • aktivitet

Åre är Skandinaviens största skidort och Sveriges största fjällby med aktiviteter året runt. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, cykling i världsklass och vandring, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort utbud av aktiviteter och boende samt shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by.

Åre Destination AB ägs av näringslivet i Åre och driver Åre Convention Bureau och Spår & Leder. Åre Destination arbetar med att förverkliga Vision 2020 - en gemensam tillväxtstrategi för näringslivet i Åre och kommunen med målsättningen att år 2020 vara Europas mest attraktiva alpina åretruntdestination. www.are360.com