IT-lunchen i Göteborg främjar jämställdheten

20 fribiljetter har reserverats till kvinnliga branschkollegor till premiären av det nya nätverket IT-lunchen onsdag 13 april i Göteborg. Platserna delas ut för att främja en jämn könsfördelning inom IT-branschen. Arrangörer är Arena Göteborg och Approved Consulting.

Intresset för IT-lunchen är stort. Men endast 6 % av bokningarna till det nya nätverket är kvinnor. Enligt IDG.se (2011-03-06) är enbart 11,1 % av företagarna inom IT kvinnor. Bara byggbranschen har sämre statistik än det.

- Dessa siffror speglar en ojämn könsfördelning och är ingen nyhet för oss, Vi strävar efter balans och jämställdhet även i vår bransch. Jag skulle gärna vilja se fler åtgärder inom privat och offentlig sektor men även i högskolor och på universitet, säger Jonas Lenntun, VD på Approved Consulting, som står för de 20 platser som delas ut kostnadsfritt till kvinnliga kollegor inom IT-branschen.

Anmälan sker med namn och telefonnummer till info@approved.se

Värdsponsorer till IT-lunchen är Check Point och Cygate.

Owe Sterner, CEO Arena Göteborg, mob 0704-577046, owe@sterner.com

Jonas Lenntun, VD Approved Consulting. mob 0705-485590, jonas.lenntun@approved.se

www.itlunchen.se www.approved.se

www.checkpoint.com www.cygate.se

House of Ports www.ports.se är Arena Göteborgs huvudpartner

• microsoft

Arena Göteborg är ett nätverk för göteborgare intresserade av affärer, kultur, media och sport. En av tankarna med klubben är att sammanföra hungriga och framåtsträvande ungdomar, morgondagens ledare och entreprenörer, med dagens erfarna och rutinerade. Arena Göteborg håller sina frukostar och Arenakvällar i Guldsalen på restaurang ETT, Avenyn 1, Göteborg. Varje gång intervjuas en aktuell profil. Enbart medlemmar äger tillträde. I mån av plats finns möjlighet ta med en gäst.