Ny rapport: Därför var 2020 ett historiskt år för facken

Professor Anders Kjellberg är författare till Arena Idés nya rapport Den svenska modellen 2020: pandemi och nytt huvudavtal, som publiceras idag (23 april). I rapporten redovisas för första gången ny helårsstatistik fram till 2021 om facklig organisationsgrad, samt medlemssiffror för fackförbund och a-kassor. Uppgifterna tyder på ett positivt trendbrott för den svenska fackföreningsrörelsens organisationsgrad.

År 2020 var omvälvande för den svenska partsmodellen även på andra sätt. Förhandlingarna om ett nytt huvudavtal avspeglar en maktförskjutning inom fackföreningsrörelsen från arbetarsidan till tjänstemannasidan och inom den svenska partsmodellen till ett större inflytande för arbetsgivarsidan och politiken.

Rapporten innehåller en utförlig beskrivning och analys av det exceptionella året 2020 och hur den svenska partsmodellen påverkas av pandemin och det nya huvudavtalet.

Anders Kjellberg. Foto: Lunds universitet.

Läs rapporten som pdf

Ett urval av ny statistik från rapporten:

• Den fackliga organisationsgraden steg för första gången sedan 1990-talets mitt, till 69 procent (både 2018 och 2019 var den 68 procent). Uppgången omfattade såväl arbetare (från 60 till 61 procent) som tjänstemän (72 till 73 procent).
  • Ett annat viktigt trendbrott var att fackanslutningen hos utrikes födda arbetare steg för andra året i rad, från till 52 procent (50 procent 2018 och 51 procent 2019). Hos inrikes födda arbetare var organisationsgraden åren 2018-2020 oförändrat 64 procent. Det är en markant omsvängning jämfört med utvecklingen 2006-2018, då de utlandsfödda arbetarnas organisationsgrad sjönk oavbrutet och betydligt mer än bland de inrikes födda (år 2006 var den 77 procent i båda grupperna). De utrikes födda är därmed en grupp som växer i tre avseenden: i absoluta tal, som andel av arbetskraften och i facklig organisationsgrad.
  • När året var slut hade facken fått 75 000 fler yrkesaktiva medlemmar än vid föregående årsskifte. Bara under loppet av två månader (mars-april) ökade fackens medlemstal med omkring 58 000 medlemmar.
  • Under året fick de fackliga a-kassorna 234 000 fler medlemmar, en ökning på närmare sju procent. Tillströmningen var drygt tre gånger större än den fackliga medlemsökningen.

Författare till rapporten är Anders Kjellberg, landets ledande forskare om den svenska partsmodellen och andra frågor som rör fackligt inflytande, samt en av Lunds universitets mest citerade forskare i media.

Rapportens redaktör är German Bender, utredningschef på Arena Idé och doktorand vid Handelshögskolan.

Kontaktuppgifter till Anders Kjellberg:
anders.kjellberg@soc.lu.se, tel: 046-222 88 47

Kommunikationsansvarig på Arena Idé:
Helena Eitrem, helena.eitrem@arenagruppen.se, tel: 073-6541313

• Politik, allmänt

• fackförbund
  • forskning
  • arbetsmarknad

Arenagruppen är partipolitiskt obundna och samarbetar med folkrörelser och medborgare för att stimulera en framtidsinriktad samhällsdebatt. Vi vill verka för för att så många som möjligt kan delta i samtalen om vår gemensamma framtid och ett debattklimat präglat av dialog och ömsesidig respekt.

Helena Eitrem

Presskontakt Kommunikationsansvarig Arenagruppen 073-6541313