​Årets djurklapp utsedd - och hundarna är mer generösa än katterna!

​Årets djurklapp utsedd - och hundarna är mer generösa än katterna!

9 av 10 köper julklappar till sina husdjur – och hundar är mer generösa än katter när det gäller att lägga något under granen till husse och matte! Det visar en undersökning från Arken Zoo som även tagit reda på vad djuren egentligen önskar sig.

Ho ho ho, finns det några snälla husdjur här? Svaret är självklart: ja, alltid! Julen är även djurens högtid och det är många som firar tillsammans med sina bästa vänner. I en ny undersökning från Arken Zoo, Sveriges största kedja för allt till ditt husdjur, framgår det att 88% av djurägarna brukar ge julklappar till sina hundar, katter, kaniner, fåglar, fiskar och andra husdjur.

Djuren själva är mycket givmilda också visar det sig – men inte alla! 49% svarar att deras hundar brukar ge bort julklappar till familjen – generöst, eller hur? Men när det gäller katterna är det bara 42% som brukar lägga något under granen till husse och matte.

I undersökningen har djurägarna även svarat på vad de planerar att köpa till sina pälsklingar i julklapp – och vad djuren i själva verket önskar sig! Inte helt överraskande kanske så är det riktiga gottegrisar vi har som husdjur med godis i topp. Mat hamnar också högt på önskelistan, men om matte och husse får välja så är det även saker som leksaker, bäddar, filtar och fällar som hamnar under granen.

5 saker djuren önskar sig mest i julklapp:

• 1.Godis (70%)
  • 2.Leksaker (70%)
  • 3.Mat (26%)
  • 4.Bäddar, filtar och fällar (23%)
  • 5.Klösträd eller klösmöbler (15%)

(% av deltagarna i undersökningen som svarar att sitt/sina djur önskar sig detta i julklapp)

5 saker husse och matte ger bort i djurklapp:

• 1.Leksaker (80%)
  • 2.Godis (77%)
  • 3.Bäddar, filtar och fällar (21%)
  • 4.Mat (13%)
  • 5.Koppel, selar och halsband (13%)

(% av deltagarna i undersökningen som kommer att köpa detta till sitt/sina djur i julklapp)

Läs mer om årets djurklappstips här: https://www.arkenzoo.se/julen

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät under oktober-november 2020. Totalt deltog 1121 personer i undersökningen. För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: marketing@arkenzoo.se.

Alingsås, Askim, Bollebygd, Borlänge, Borås, Bålsta, Enköping, Eskilstuna, Eslöv, Falkenberg, Falköping, Falun, Finspång, Färjestaden, Gustavsberg, Gävle, Göteborg, Halmstad, Handen, Haninge, Helsingborg, Huddinge, Hudiksvall, Hässleholm, Hörby, Järfälla, Jönköping, Kalmar, Karlskoga, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Kungens Kurva, Kungsbacka, Kungälv, Lidköping, Limhamn, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Mora, Motala, Nacka, Norrköping, Norrtälje, Nyköping, Partille, Piteå, Skellefteå, Skövde, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundsvall, Trelleborg, Trollhättan, Täby, Uddevalla, Umeå, Upplands Väsby, Uppsala, Valbo, Varberg, Vetlanda, Vällingby, Västerås, Växjö, Ystad, Ängelholm, Örebro, Östersund.

Arken Zoo är Sveriges största zoofackhandelskedja med över 100 butiker runt om i landet. Arken Zoo ingår i Musti Group med totalt cirka 280 butiker i Norden. Genom våra fysiska butiker och vår e-handel erbjuder vi ett brett och prisvärt sortiment med produkter och tjänster av högsta kvalitet för ditt husdjur.