​Djur minskar stress och gör oss lyckligare och mer hälsosamma

​Djur minskar stress och gör oss lyckligare och mer hälsosamma

Det finns många anledningar att utöka familjen med en katt eller hund, men om man frågar djurägarna själva är 3 av 4 rörande överens: vi skaffar djur för att de gör oss lyckligare. I en undersökning från Arken Zoo framgår det även att hela 95% upplever att de känner mindre stress i sällskap av sina djur och 97% uppger att de motionerar mer.

Att det kan vara bra för hälsan att ha djur är det ingen tvekan om – i alla fall inte om vi frågar hussar och mattar runt om i landet. I en ny undersökning från Arken Zoo, Sveriges största kedja inom zoofackhandel, har 28 365 hund- och kattägare svarat på frågor om hur deras djur påverkar hälsan. Där svarar hela 97% att de ser sina djur som familjemedlemmar snarare än ”bara” ett djur. Många känner även att deras fyrbenta vänner påverkar deras psykiska välbefinnande. 95% svarar att deras stress brukar minska tack vare sitt djurs sällskap.

På frågan om vad den främsta anledningen är till att ha djur svarar en majoritet på 75% att djuren gör dem lyckligare och gladare. En annan anledning är för sällskapets skull (13%) eller att man vill ta hand om någon (3%).

– Vi tog över våra hundar från en svårt sjuk ägare, så anledningarna är många. Vi ville hjälpa dem att få ett bra liv, men samtidigt ger de ju så mycket tillbaka i form av att vi blir gladare, har fint sällskap om dagarna och att vi kommer ut mer, berättar en deltagare i undersökningen.

En annan deltagare i undersökningen beskriver sin hunds betydelse så här:

– Jag lider av depression, stress, ångest och panikattacker. Min hund hjälper mig i vardagen att komma upp ur sängen på morgonen och att ha något att göra. Att klara av dagen och veta att hunden finns där hemma väntandes på mig; att ha något att längta efter och komma hem till. Hon finns alltid där när jag får en panikattack och då lägger hon sig vid min sida tills det gått över. Hon har gjort så sen hon var 8 veckor. Hon är inte utbildad, hon bara vet vad hon ska göra. Hon är min bästa vän.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät under maj 2020. Totalt deltog 28 365 personer i undersökningen. För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: marketing@arkenzoo.se.

Alingsås, Askim, Bollebygd, Borlänge, Borås, Bålsta, Enköping, Eskilstuna, Eslöv, Falkenberg, Falköping, Falun, Finspång, Färjestaden, Gustavsberg, Gävle, Göteborg, Halmstad, Handen, Haninge, Helsingborg, Huddinge, Hudiksvall, Hässleholm, Hörby, Järfälla, Jönköping, Kalmar, Karlskoga, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Kungens Kurva, Kungsbacka, Kungälv, Lidköping, Limhamn, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Mora, Motala, Nacka, Norrköping, Norrtälje, Nyköping, Partille, Piteå, Skellefteå, Skövde, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundsvall, Trelleborg, Trollhättan, Täby, Uddevalla, Umeå, Upplands Väsby, Uppsala, Valbo, Varberg, Vetlanda, Vällingby, Västerås, Växjö, Ystad, Ängelholm, Örebro, Östersund.

Arken Zoo är Sveriges största zoofackhandelskedja med över 100 butiker runt om i landet. Arken Zoo ingår i Musti Group med totalt cirka 280 butiker i Norden. Genom våra fysiska butiker och vår e-handel erbjuder vi ett brett och prisvärt sortiment med produkter och tjänster av högsta kvalitet för ditt husdjur.