Varannan svensk glömmer tandborstningen

Varannan svensk glömmer tandborstningen

STOCKHOLM 23 mars: Tandproblem är en av de vanligaste orsakerna till att djurägare besöker veterinär – men trots det borstar varannan djurägare aldrig tänderna på sina djur. Dessutom är kattägare mycket sämre på tandborstning än hundägare. Det visar en ny undersökning från Arken Zoo som ger sina bästa tips på hur du ska sköta tandborstningen.

Undersökningen från Arken Zoo visar att 49% aldrig borstar tänderna på sina djur och ytterligare 18% gör det endast några gånger per år. 16% har besökt veterinären det senaste året på grund av tandproblem. Andelen som inte borstar djurens tänder är märkbart högre hos kattägare. Där är det hela 66% som svarar att de i princip aldrig borstar tänderna på sina katter, medan motsvarande siffra för hundägare är 35%.

En av anledningarna till att så få som 14% av hundägare och 6% av kattägare borstar sina djurs tänder varje dag kan vara att de tycker att det är problematiskt och krångligt. I undersökningen svarar nämligen 63% att de upplever att det är svårt att borsta tänderna på sina djur där kattägarna har en något högre procent (69%) än hundägare (57%).

­– Rekommendationen är att borsta tänderna på sin hund och katt varje dag, och där ser vi att svenska djurägare har förbättrat sig från 10% till 11% på ett år. Mun- och tandhygien är väldigt viktig för att minska risken för att bakterier och tandsjukdomar uppstår, säger Sarah Frelin Ekvall, marknadschef på Arken Zoo.

Så vilka djurägare i Sverige borstar bäst? Geografiskt sett är det djurägarna i Västmanland som är flitigast med tandborstningen. Där borstar 14% tänderna på sina katter och hundar varje dag, jämfört med riksgenomsnittet på 11%. Antalet djurägare som aldrig borstar tänderna på sina djur är däremot som högst i Kalmar och Gotland med 55% respektive 57%.

Jämfört med för ett år sedan så har de flesta län blivit bättre på tandborstning förutom Gotland, Jönköping, Kalmar, Västernorrland och Västmanland.

Topp 5 bäst på tandborstning (som borstar tänderna varje dag)

Topp 5 sämst på tandborstning (som aldrig borstar tänderna)

1. Västmanland (14,1%)
  2. Östergötland (14,0%)
  3. Södermanland (12,7%)
  4. Stockholm (12,4%)
  5. Jönköping (12,1%)
  1. Gotland (57,1%)
  2. Kalmar (55,3%)
  3. Dalarna (54,4%)
  4. Gävleborg (52,1%)
  5. Kronoberg (52,2%)

Tips för bättre tandhälsa: Tandborstning steg för steg

1. Välj ett tillfälle när din hund eller katt är lugn och avslappnad. Vänj djuret vid att du rör kring munnen och på tänderna med ditt finger
  2. Välj tandkräm anpassad för hund eller katt och en mjuk tandborste eller fingertuta
  3. Borsta försiktigt några tänder i taget. Du kan öka antalet när din hund eller katt blivit mer van
  4. Det viktigaste är att komma åt yttersidorna på tänderna. Om möjligt; försök borsta tänderna längst bak också
  5. Beröm ordentligt så kommer din vän snart att inse att tandborstning inte är så farligt!

För mer information eller om du har frågor gällande just ditt älskade odjur besök www.arkenzoo.seeller någon närliggande butik.

Arken Zoo är Sveriges största kedja för allt till ditt husdjur med över 100 butiker runt om i landet. Arken Zoo ingår i Musti Group med totalt cirka 280 butiker i Norden. Genom våra fysiska butiker och vår e-handel erbjuder vi ett brett och prisvärt sortiment med produkter och tjänster av högsta kvalitet för ditt husdjur.

Eveliina Rantahalvari

Nordic Marketing Manager