Vikten av kvalitetsfoder – hitta rätt mat till just ditt husdjur

Vikten av kvalitetsfoder – hitta rätt mat till just ditt husdjur

STOCKHOLM, 24 februari 2021: Torr- eller våtfoder? Färskfoder, veganskt eller hög kötthalt? Foder från djuraffär eller matbutik? En bra och väl sammansatt kost är precis lika viktig för ditt husdjur som för dig. Husdjur behöver ett foder som är väl balanserat av protein, fett och kolhydrater. Att ta sig fram i foderdjungeln kan vara en utmaning; utbudet av olika sorters mat och rasfoder är enormt, dessutom spelar speciella behov in, såsom till exempel (över)känslighet, aktivitetsnivå samt eventuella päls- och hudproblem. Det är mycket viktigt att ditt husdjur får i sig alla näringsämnen som den behöver för olika livsstadier och behov.

Kvalitetshund- och kattmat innehåller mycket protein från kött, en nypa fiber, rätt mängd fett, kolhydrater samt alla näringsämnen som din fyrbenta vän behöver. Mängden fett som varje djur behöver varierar däremot. Till exempel behöver kattungar och valpar samt aktiva hundar mer fet mat. Det finns även foder för både katter och hundar som är speciellt utformat för att stödja djur som lider av tandbesvär som plack, tandsten och dålig andedräkt. Man ska dock ha i åtanke att det allra bästa sättet för att förebygga tandbesvär är daglig tandborstning.

Det är av största vikt att välja rätt foder - vad ditt husdjur äter är direkt kopplat till dess hälsa och välmående. Felaktig kost under en längre period kan skapa onödigt lidande för både husdjur och djurägare. Det tydligaste tecknet på att husdjuret får rätt foder är att titta på hur det mår; djuret är fyllt av energi, pälsen är glänsande och kliar inte, avföringen ör fast och andedräkten luktar inte illa,” säger Helene Löfberg, näringsexpert på Arken Zoo.

Torrfoder är väldigt vanligt att ge sin hund eller katt. Viktigt är att se att det är ett så kallat helfoder. Det betyder att all viktig näring som behövs ingår och inget behöver kompletteras för att få en bra kost. För katter kan det vara en bra idé att komplettera torrfodret med våtfoder för att se till att katten får i sig tillräckligt med vätska. Om fodret behövs bytas ut är det viktigt att minnas att övergången vid ett foderbyte alltid ska ske långsamt och på långsikt för att undvika att djuren blir dåliga i magen. Räkna med ca 14 dagar innan den känsliga tarmfloran ställt om sig. En bra tumregel att följa ser ut som nedan:

• Dag 1–3: byt ut 25 % av det gamla fodret mot det nya
  • Dag 4–7: byt ut 50 % av det gamla fodret mot det nya
  • Dag 8–11: byt ut 75 % av det gamla fodret mot det nya
  • Dag 12 och framåt: byt ut 100 % av det gamla fodret mot det nya

”Vi på Arken Zoo är medvetna om att det inte alltid är det lättaste att navigera i foderdjungeln. Därför tillämpar vi smakgaranti för torrfoder vid de tillfällen då foderbytet inte fungerar för hunden eller katten. Husdjuren är våra viktigaste kunder och vi vill se till att våra fyrbenta vänner får näringsrik mat som inte bara gör gott utan som även smakar gott,” säger Sarah Ekvall, marknadschef på Arken Zoo.

Vid misstänkt foderallergi är det viktigt att man kontaktar en veterinär.

För mer information eller om du känner dig osäker på vilket foder som passar just ditt älskade odjur besök www.arkenzoo.se.

Arken Zoo är Sveriges största kedja för allt till ditt husdjur med över 100 butiker runt om i landet. Arken Zoo ingår i Musti Group med totalt cirka 280 butiker i Norden. Genom våra fysiska butiker och vår e-handel erbjuder vi ett brett och prisvärt sortiment med produkter och tjänster av högsta kvalitet för ditt husdjur.

Eveliina Rantahalvari

Nordic Marketing Manager