Hej Nyanställd! Elisabeth senaste nytillskottet.

Hej Nyanställd! Elisabeth senaste nytillskottet.

Ännu ett positivt tillskott har anlänt till Arkitektbolaget under hösten: Elisabeth Rydberg, som flyttade hem från Stockholm till Karlshamn med man och barn för några år sedan. Redan då var hon intresserad av att jobba på Arkitektbolaget och nu var timingen rätt.

Vad gjorde du innan du kom till oss?

– Jag var arkitekt på Karlshamns kommuns stadsbyggnadsavdelning. I en liten kommun får man verkligen chans att tycka till om rubbet: från stora detaljplaner till utseendet på enskilda parkbänkar och belysning, det var jätteroligt.

Vad fick dig att söka jobbet på Arkitektbolaget?

– När jag skulle flytta från Stockholm till Karlshamn listade jag spännande arbetsplatser i regionen och då hamnade Arkitektbolaget överst, som ett av de mest intressanta kontoren inom pendlingsavstånd. Här jobbar man i olika skalor med en stor bredd i projekten och har en tydlig vision om hållbart byggande. När jag såg att tjänsten låg ute kändes det som att nu var det meningen att jag skulle söka.

Vad kännetecknar dig som arkitekt?

Jag är väldigt vetgirig och tycker om att utforska nya områden. Och så älskar jag att vara kreativ, gärna inom givna ramar. Att lösa komplexa problem och navigera bland alla parametrar som ingår när man skapar en byggnad: Vilka ska bruka den? Hur ska den bli hållbar både ekonomiskt, tekniskt och miljömässigt? Hur ska den placeras på tomten och förhålla sig till omgivningen? Att ta fram bästa möjliga lösning, helst tillsammans med andra, är väldigt roligt.

Hur är det att jobba på Arkitektbolaget, nu när du varit här en tid?

– Det är en varm och trygg miljö som man välkomnas in i. Det är prestigelöst och skojigt och samtidigt finns här mycket kunskap. Jag kommer att lära mig massor, det ser jag fram emot.

Vad vill du bidra med i ditt jobb?

– Jag är entusiastisk som person och brinner för att skapa bra projekt. Jag vill gärna bidra med den glädjen i jobbet och med insikterna jag fått under åren i offentlig tjänst. Jag tror också mycket på arkitekturens möjligheter att lösa samhällsproblem, både sociala och miljömässiga. Det finns enormt stor potential i att göra miljömässigt kloka materialval, kanske uppföra byggnader som går att montera ner och återanvända eller bygga in flexibilitet så att vi kan omforma istället för att riva. Men framför kan vi skapa goda miljöer som håller länge.