Kv Lågan: ett färgstarkt utropstecken med hållbara förtecken. Foto: Patrik Sundström, Bläck & Co

Lågan: Unikt blickfång i stadens vardagsrum

När kv Lågan utformades var tiden knapp men uppdraget tydligt: rita ett bostadskvarter som inte liknar något annat i Växjö. Arkitektbolaget beslutade att inreda ett levande och stiligt stadsvardagsrum med hållbara förtecken.

Intill Linnégatan, en av de stora infartslederna till Växjö, reser sig kvarteret Lågan med 150 lägenheter i en mix av hyres- och bostadsrätter. När Christian Fredrikson, fastighetsutvecklare och delägare i Lågangruppen, tog initiativ till projektet var hans högsta prio att ge det ett tydligt och alldeles eget uttryck.

– Arkitektbolaget fick inte många dagar på sig att ta fram gestaltningsidén, men de hoppade på uppdraget omgående och tog snabbt fram en klar idé och ett antal skisser utifrån det jag ville åstadkomma på platsen. Det skulle vara designmässigt och kvalitetsmässigt unikt, och det tycker jag vi har lyckats med på flera sätt, säger Christian Fredrikson.

Central pjäs i stadsvardagsrummet

Många värden har vägts samman i kvarteret som har en synlig position och därför marknadsförs till boende som ”Porten till staden”. Arkitektbolaget, med ansvarig arkitekt Ola Malm i spetsen för projektet, gav fasaderna utåt ett stadsmässigt uttryck med cremefärgade huskroppar. Gröna balkonger minner om traditionella materialet koppar och pampiga entréportar omges av stenomfattning i tidlös granit.

Även om namnet Lågan kommer av den intilliggande brandstationen, så går temat igen på innergården där färgsättningen givits stor omsorg. De högre huskropparna går i mustiga gula och röda toner som ger värme och liv åt gården tillsammans med stora, välvda balkonger som rundar huskroppens hörn och ger det unika uttrycket som var tanken.

Omsorgen i utformingen uppskattas särskilt av Ulrika von Wachenfeldt, projektchef på Lansa Fastigheter som äger kvarterets hyresrätter.

– De jordnära färgerna och påkostade materialen ger en ombonad och lyxig känsla när man kliver in på innergården. Lågan ligger väldigt centralt och har en fin arkitektur och lägenheter av hög kvalitet, det passar Lansas projektportfölj väldigt bra. Våra hyresgäster ska tycka om och vara stolta över sitt boende.

Hållbart i flera dimensioner

Hyresrätterna certifierades enligt Miljöbyggnad Silver som säkerställer en sund och ljus inomhusmiljö, kravställer material och energieffektivitet och sänker klimatavtrycket. Det var viktigt för Lansa som har ambitionen att vara det grönaste bostadsbolaget på marknaden. Även verksamhetslokalerna som Arkitektbolaget ritat in i kvarterets bottenvåningar har ett hållbart syfte.

– De gör lågan till ett riktigt stadshus: vi bygger färdig stad till skillnad från rena bostadsområden. En matbutik, frisör och trafikskola ger kvarteret liv över större delar av dygnet. De lyser upp på kvällen och ger liv åt gatan, det blir tryggare och trevligare. När man inte måste ta bilen för att göra sina vardagliga ärenden blir stadslivet mera hållbart. Det känns riktigt roligt, säger Johannes Debus på Arkitektbolaget.

Emelie Olsson som bor i en av hyresätterna tycker att närservicen är en klar fördel.

– Jag upplever det som ett lugnt och tryggt bostadshus, med förmånen av en närbutik och andra verksamheter i bottenplanet. Jag förundras ofta över hur tyst det är i lägenheten trots att vi bor precis intill stadens brus. Lägenheten är ljus med stora fönsterpartier, öppen planlösning och lyxen av en egen stor takterrass in mot innergården. Vi trivs fantastiskt bra, säger hon.

”Skiljer ut sig i Växjö”

Uppdragsgivaren Christian Fredrikson summerar vägen från vision till färdigt kvarter:

– Jag tycker sammantaget att det blev väldigt bra. Färgsättningen och gestaltningen, framförallt svängda balkongerna och burspråken ger ett väldigt annorlunda yttryck. Lågan skiljer ut sig från Växjös övriga hus och det var ju det vi ville åstadkomma: något som inte redan fanns.

Läs mer om projektet Lågan på vår hemsida