Arkitektkopias kundnöjdhetsundersökning gav ett NPS-värde på hela 56

Arkitektkopia i topp beträffande kundnöjdhet

Under våren skickade vi ut en kundnöjdhetsundersökning till alla som hade handlat av Arkitektkopia AB under 2017 eller första kvartalet 2018. Efter att undersökningen summerats landade vi på ett NPS-värde på hela 56, något vi är mycket stolta över.

NPS står för Net Promoter Store och är ett värde som sätts baserat på hur många kritiker, passiva eller ambassadörer man har – detta avgörs via en betygsskala från 0-10 där 0-6 räknas som kritiker, 7-8 som passiva och 9-10 som ambassadörer. Ett NPS-värde kan vara allt från -100 (endast kritiker) till 100 (endast ambassadörer).

Vi ställde den typiska NPS-frågan "Hur troligt är det att du skulle rekommendera Arkitektkopia till en kollega eller vän?" och fick ett mycket starkt NPS-värde på 56. Bryter man ned det så innebär det att av de 457 svarande så var 62% ambassadörer, 32% passiva och 6% kritiker.

Drivkrafterna som ambassadörerna har pekat ut som de viktigaste är följande; att vara ett tryggt val, att leverera kvalitetsprodukter och tjänster samt erbjuda en bra personlig service. Det är nyckelvärden som ligger helt i linje med vad vi vill erbjuda våra kunder och det är förstås glädjande att det nått fram till så pass många.

Vi vill även rikta ett stort tack till alla som tagit sig tid att svara på undersökningen och medverkat till att göra skillnad. Istället för att dela ut trisslotter som tack för hjälpen så valde vi att skänka 30 kronor till Barncancerfonden för varje svar som vi fick in – pengar som verkligen kommer till nytta.

– Kundernas förtroende är det viktigaste vi har och det är något vi värnat om ända sedan starten 1951. Vi är mycket nöjda över resultatet men kommer jobba hårt för att fortsatt förbättra oss. Våra kunders lojalitet är inget vi tar för givet, säger Gunnar Duintjer, VD på Arkitektkopia.

Fotnot: Undersökningen genomfördes på ett statistiskt säkerställt sätt i samarbete med Xtreme Business Insights och innefattar kunder från orterna Stockholm, Göteborg, Malmö. Karlstad, Örebro, Linköping, Norrköping och Växjö.