Byggnet når 20 000 startade byggprojekt

Byggnet når 20 000 startade byggprojekt

År 2020 har projektportalen Byggnet hjälpt byggbranschen att hålla reda på dokumentation och ritningar i 20 år och det 20-tusende byggprojektet har startats av totalentreprenören Melander Bygg i Norrköping i form av lägenhetshuset ”Kv Ankarstocken”.

Resa med fokus på kundernas behov

För Byggnet är år 2020 inte bara ett jubileumsår utan också en milstolpe med 20 000 startade projekt. Enligt Rikard König, Produktansvarig för Byggnet, är det resultatet av insatser från en lång och kontinuerlig dialog med kunderna om deras behov. ”Arkitektkopia har en lång historia av att utveckla produkter och tjänster för byggbranschen som går tillbaka till att printade ritningar levererades direkt ut till byggarbetsplatserna. Genom åren har vi utvecklat mer och mer digitala tjänster, parallellt med att vi fortfarande kan erbjuda printade ritningar. Byggnet är samlings­namnet för våra digitala lösningar specifikt anpassade för byggbranschen med funktioner för att förenkla dokumenthantering, informationsspridning och ärendehantering.” säger Rikard König.

Inte minst pandemin har satt fokus på behovet av att kunna arbeta digitalt direkt på byggarbets­platsen med hjälp av läsplattor eller smarta mobiltelefoner. Att säkerställa att rätt version av ritningar används minimerar risken för fel och sparar därmed både tid och kostnader för projekten.

20-tusende projektet  28 nya hyreslägenheter

Det var den 26 februari i år som byggprojektet ”Kv Ankarstocken” kom att bli det 20 000:e startade projektet i Byggnet. Projektet är en nyproduktion av ett flervåningshus med hyres­lägenheter i Norrköping City där Melander Bygg är totalentreprenör. Enligt Johan Skärsand, Arbetschef på Melander Bygg har Byggnet spelat en nyckelroll för att samordna och strukturera projektet:

”Byggnet stödjer oss med den dagliga hanteringen av dokument och ritningar i projektet Ankarstocken. Dagens projekt ställer allt högre krav kring dokumenthantering och där är Byggnet en ovärderlig resurs och ett viktigt verktyg, i de utmaningar vi ställs inför som totalentreprenör. Byggnet underlättar för oss i våra relationer med leverantörer, konsulter och beställare, och säkerställer att rätt information finns tillgänglig för alla inblandade parter” säger Johan Skärsand.

Firande av projektet

Den 30 september kommer Melander Bygg i Norrköping och deras projekt att uppmärksammas och representanter från Arkitektkopias företagsledning kommer att finnas på plats i Kv Ankarstocken.