CovidSafe som eliminerar virus och bakterier - nu i Arkitektkopias sortiment

CovidSafe som eliminerar virus och bakterier - nu i Arkitektkopias sortiment

CovidSafe minskar coronavirusets smittkällor. Allmänna miljöer som butiker, väntrum och receptioner kan göras säkrare. CovidSafe kan monteras på kontaktytor som t ex handtag, räcken, tryckknappar, kundvagnar och kranar. Folien passar på de flesta ytor. Arkitektkopia säljer CovidSafe i olika lättapplicerade former som inte lämnar spår efter sig när det tas bort.

CovidSafe bygger på en patentsökt teknik med ett tunt ytskikt av metaller som är virus- och bakteriedödande. Att metaller är bakteriedödande är känt sedan länge och nyttjas bland annat i moderna kylskåp.

Det revolutionerande med CovidSafe är hur snabbt det verkar, utan kemikalier. Snabb nedbrytning av virus och bakterier är avgörande för att bryta smittkedjan på ytor i allmänna utrymmen som berörs ofta. CovidSafe eliminerar viruset som orsakar Covid-19 inom några sekunder.

CovidSafe skiljer sig från liknande material även genom att dess snabba effekt är vetenskapligt klarlagd och dokumenterad.

Bakgrund och medicinska test

Tidigare har antibakteriella material och beläggningar funnits, men deras effekt har varit omdiskuterad och begränsad. CovidSafe är ett material som testats vetenskapligt med bevisad effekt på både bakterier och virus, dessutom många gånger snabbare än för andra material på marknaden.

CovidSafe tillverkas av Clean Touch Medical i Finland. Det har testats vid Helsingfors Universitet på avdelningen för virologi vid medicinska fakulteten. Testresultaten av den viruseliminerade effekten har varit obestridlig, enligt Tarja Sironen, biträdande professor, avdelningen för virologi vid Helsingfors universitet:

”Den multimetallhybrid vi testade är en unik och mycket intressant legering med mycket klara forskningsresultat. Denna självhäftande beläggning är en produkt där virus inaktiveras mycket snabbt.”

För ytterligare information om CovidSafe

Länk till broschyr om CovidSafe på Arkitektkopias hemsida CovidSafe
Länk till tillverkaren Clean Touch Medical www.cleantouchmedical.com

Frågor besvaras av Klaus Junkers, Sortimentsanvarig Arkitektkopia AB, mobil 070 993 75 16, klaus.junkers@arkitektkopia.se