Den nya versionen av Byggnet är nu uppdaterad med en viewer med BIM-stöd.

Tredimensionellt genombrott för Byggnet

I den nya versionen av Byggnet lanserades en 3D-viewer som kan användas i alla moderna webbläsare utan krav på installerade tillägg. Nu kommer äntligen möjligheten att visa planerade byggen i nya vinklar för en mer realistisk helhetsbild än tidigare.

Möjligheter att zooma, vrida och vända

Den nya viewern gör det enklare och smidigare än tidigare att visualisera kommande byggen. Flera olika visningslägen ger nya möjligheter att se projektet ur olika perspektiv. Genom att zooma, rotera och panorera blir det lättare att planera både själva byggprocessen och det material som ska användas. Nu kan man till exempel klicka på ett fönster eller ett annat objekt och få upp information kopplat till det, till exempel ytarea och insättningspunkt.

3D-viewern underlättar också för att distribuera tunga filer till deltagare som inte har tillgång till CAD-applikationer. Viewern stöder .ifc-filer, vilket är ett öppet filformat som gör det möjligt att fritt byta information mellan de mjukvaror som används i BIM-projektering. Den behöver inte heller några installerade tillägg för att fungera. Fler nyheter efter användarnas önskemål

Förutom 3D-viewern kommer den nya versionen med en handfull nyheter – alla sådana som användarna efterfrågat. Flera av dem handlar om att underlätta administration av deltagare, både vid registrering av nya och gallring av gamla.

Utöver det innebär uppdateringen fler nyheter för att visa och dela information:

• Uppdaterad 2D-viewer.
  • Nytt visningsläge i filvyn där du själv väljer hur du vill visa kolumnerna.
  • Fler alternativ för att sortera kortvyn på startsidan – precis som i iPad-appen.
  • Möjlighet att se delade anteckningar redan på startsidan.
  • Utökad information om låsta filer.

Mer information finns på byggnet.se, du kan även se en kort demo på hur funktionen fungerar i Byggnet-applikationen nedan:

Fotnot: Byggnet är ett digitalt informationssystem som förenklar byggprocessen och ger kontroll över projektets dokument. Byggnet ägs och drivs av Arkitektkopia.