Första spadtaget för Bromma Tracks

Första spadtaget för Bromma Tracks

Idag togs det första spadtaget för bostadsprojektet Bromma Tracks. Arkitema Architects har på uppdrag av SSM Bygg & Fastighets AB ritat 249 nya lägenheter vid Brommaplan. Kristina Peters, kreativ ledare bostäder, Arkitema Architects är ansvarig arkitekt för projektet.

- Att vara med och skapa 249 nya yteffektiva lägenheter till 249 familjer i Stockholm känns viktigt för mig, säger hon.

Uppdraget bestod i att ta fram ett nytt arkitektonisktgrepp samt omforma projektet från 165 större lägenheter till 249 mindre lägenheter. Ambitionen har varit att hitta ett uttryck där husen upplevs som en naturlig del av Bromma men med en utformning som tillför något nytt till området. Lösningen är ljusa, ytsmarta och flexibla bostäder i en sammanhängande, varierad och grön kvartersstruktur som andas stadsliv.

- Inspirationen till utformningen av Bromma Tracks har vi hämtat från Brommas specifika omgivningar men även från rörelsen och farten på platsen. Med sitt unika läge mitt i det framtida urbana Bromma har projektet tagit form, säger Kristina Peters.

Bostäderna öppnar sig mot en stor gemensam grönskande gård med pool, solterrass och sittgrupper.

Enligt SSM Fastigheter har intresset för lägenheterna varit rekordstort och alla de 249 lägenheterna är redan sålda.

Projektet startades under våren 2014 och planerad inflytt är 2016/2017.

Adress: Mellan T-banestation Brommaplan och Abrahamsberg, Stockholm
Byggherre: SSM
Omfång: ca 20 000 m², antal lägenheter 249.
År: 2014-2017
Arkitekt: Arkitema Architects