Stockholms stadsbibliotek är ritat av Gunnar Asplund. Nu ska det anpassas för modern biblioteksverksamhet.

Arkitekt klar för upprustningen av Stockholms stadsbibliotek

Stockholms stadsbibliotek ska rustas upp och anpassas för modern biblioteksverksamhet. Byggnadsminnet i centrala Stockholm ska moderniseras samtidigt som dess kulturvärden bevaras. Arkitema har fått förtroendet att utföra projekteringen.

Stockholms stadsbiblioteks huvudbyggnad ritades av Gunnar Asplund och invigdes 1928. Denna ikoniska byggnad lockar en miljon besökare per år och är en värdefull plats för stockholmarna, både för sitt innehåll och för sin arkitektur.

Sedan 2017 är byggnaden klassad som byggnadsminne och därför är det med stor respekt och varsamhet som Arkitemas Stockholmskontor tar sig an uppdraget.

- Det här ska vara ett levande kulturarv, en byggnad som kan användas. Vi ser fram emot den viktiga dialogen med staden och med myndigheterna, så att vi kan återskapa de kvalitéer som gått förlorade under åren och tillföra funktioner som gör att biblioteket kan fungera i hundra år till, säger Poul Schülein. Han är arkitekt på Arkitema med flera kulturbyggnader på sin meritlista, som det danska kronprinsparets bostad på Amalienborg och Hotel Ottilia, inrymt i kulturminnesmärkta lagerbyggnader från Carlsberg-tiden i Köpenhamn.

Moderna krav i samspel med hundra års historia

Biblioteksverksamheten bedrivs idag i lokaler som är nästan hundra år gamla och under den här tiden har kraven på och förutsättningarna för verksamheten förändrats. Därför ska nu byggnaden varsamt anpassas för dessa förändrade behov, som tekniska och digitala anläggningar samt publika mötesplatser och scener. Dessutom ska dagens krav på arbetsmiljö och tillgänglighet tillgodoses.

Även utemiljön ska utvecklas, både för att få fler ytor för verksamheten och för att göra platsen runt biblioteket tryggare.

- Det är en väldigt slående byggnad i centrala Stockholms stadsbild. Det är viktigt att man får samma upplevelse av den ute som inne och även att till exempel möbler och belysning hänger ihop med arkitekturen. Den danska arkitekten Arne Jacobsen har skrivit att Gunnar Asplund är Nordens största arkitekt. Han är en förebild för alla modernister som kom efter honom och det är med ödmjukhet vi tar oss an uppdraget.

- Det är viktigt med ljuset och rymden och att arbeta med helheten i huset. Helheten utgörs också av detaljerna som är formgivna för just den här byggnaden. Som arkitekt är det fantastiskt att få arbeta med en mötesplats som är en del av stockholmarnas identitet, säger Anja Thedenius, arkitekt på Arkitema i Stockholm.

I uppdraget ingår systemhandling, bygghandling, uppföljning och relationshandling och väntas pågå till 2027.

Regioner

Arkitema bildades i danska Århus 1969 och har sedan dess vuxit till ett av Skandinaviens största arkitektkontor med över 600 medarbetare i Århus, Köpenhamn, Oslo, Stockholm, Göteborg och Malmö. Arkitema ägs av ingenjörsfirman COWI A/S.

Du hittar Arkitema här:

Rosenlundsgatan 29C, S-104 62 Stockholm, Sverige - tfn. +46 (0)8 545 856 00
Gråbrödersgatan 2, S-211 21 Malmö, Sverige - tfn. +46 (0)40 545 521
Ekelundsgatan 1, 411 18 Göteborg, Sverige - tfn. +46 (0)31 10 56 50
Frederiksgade 32, 8000 Aarhus C, Danmark - tfn. +45 7011 7011
Ny Carlsberg Vej 120, 1799 Köpenhamn V, Danmark - tfn. +45 7011 7011
Cort Adelers gate 30, NO-0254 Oslo, Norge - tfn. +47 2299 4450

Läs mer om oss och våra projekt här

Anja Thedenius

Arkitekt, affärsområdeschef 0707-60 86 35