Arkitema är med och skapar framtidens Lappis

Arkitema är med och skapar framtidens Lappis

Efter avgjort parallellt uppdrag har Stockholms studentbostäder valt Arkitema Architects och Fidjeland att utforma 800 nya studentbostäder på Lappkärrsberget

Arkitema Architects vision för den nya bebyggelsen är att utveckla Lappkärrsberget till ett öppnare, modernare och mer levande studentbostadsområde. Med en arkitektur som tar avstamp i befintlig bebyggelse ska mer ljus, ökad trygghet och öppenhet tillföras området.

- Det är ett spännande och annorlunda uppdrag som vi känner oss mycket hedrade att få arbeta vidare med. Att få vara med och skapa en ny årsring med en fin och hållbar gestaltning i Lappis arkitektur är för mig en drömuppgift, säger Kristina Peters.

Området har idag en sluten karaktär och de allmänna funktionerna är samlade till det centrala torget, som också kommer moderniseras och uppdateras. De nya bostäderna fördelas på fyra punkthus, ett lamellhus, nybyggnation på platsen för den gamla förskolan och tillbyggnader av den befintliga bebyggelsen på sex utvalda platser.

- En stor förändring blir öppna och ljusa bottenvåningar i den nya bebyggelsen som tillför liv och trygghet till områdets gångstråk. Lappis ska bli ett mer utåtriktat studentområde som uppmuntrar till gemenskap och umgänge, säger Kristina Peters, associerad partner på Arkitema Architects.

Den arkitektoniska gestaltningen för nybyggnationen harmonierar med de befintliga husens formgivning och materialitet, samtidigt som de nya husen får en stark närvaro och identitet med levande fasader. Byggstart för nyproduktionen är beräknad till 2017/2018. Redan under år 2019 beräknas inflyttning i första etappen.

Lappkärrsberget ligger i Nationalstadsparken nära Stockholms universitet med goda kommunikationer till centrala Stockholm. Idag finns det ca 2 200 bostäder inom området, de flesta som klassisk studentkorridor.

Adress: Stora Lappkärrsberget, Stockholm
År: 2017-2019
Omfattning: 28 000 m², 800 lgh
Byggherre: SSSB
Arkitekt: Arkitema Architects

Regioner

Arkitema Architects bildades i danska Århus 1969 och har sedan dess vuxit till ett av Skandinaviens största arkitektkontor med nästan 500 medarbetare i Århus, Köpenhamn, Oslo, Stockholm och Malmö.

Du hittar Arkitema Architects här:

Rosenlundsgatan 29C, S-104 62 Stockholm, Sverige - Tlf. +46 (0)8 545 856 00
Stora Varvsgatan 6A S-211 19 Malmö, Sverige - Tlf. +46 (0)40 545 521
Frederiksgade 32, 8000 Aarhus C, Danmark - Tlf. +45 7011 7011
Rued Langgaards Vej 8, 2300 Köpenhamn S, Danmark - Tlf. +45 7011 7011
Hammersborg Torg 3, N-0179 Oslo, Norge - Tlf. +47 2299 4450

Läs mer om oss och våra projekt här