Arkitema vinner tävling i Södra Värtahamnen

Arkitema vinner tävling i Södra Värtahamnen

Arkitema Architects har fått i uppdrag att rita ett bostadskvarter för Niam. Det nya kvarteret i Södra Värtahamnen präglas av ett aktivt taklandskap där varje nivå har olika funktioner så som lek, odling, uteplatser och soldäck.

Projektet ligger i Södra Värtahamnens nordvästra del och består av 64 lägenheter med en gestaltning som präglas av en transparent bottenvåning, stadsbalkonger, våningshöga jalusier och ett grönt och varierat taklandskap. Konceptet bygger på en trappad volym som börjar på fyra våningar och arbetar sig upp i steg om två våningar. Den högsta delen blir tio våningar.

- Det här är vårt första projekt för Niam och det känns väldigt kul att tillsammans med dem få bidra till hur denna nya del av Stockholm kommer att se ut. Det är ett spännande område där det nya kvarteret ligger precis vid vattnet samtidigt som det är nära till både Lilljansskogen och Gärdet, säger Ola Göransson, partner vid Arkitema Architects.

Det uppbrutna taklandskapet som skapas blir tillgängligt för alla boende genom att de olika nivåerna har varierade funktioner. Den lägsta fokuserar på lek för barnen, nästa blir odling, den tredje trädgård och allra högst upp en sol- och utsiktsterrass. Samtliga tak får utmärkta solförhållanden och bidrar med goda grönytor.

- Dagsljus och buller har varit de två största utmaningarna i detta projekt, och det löser vi på ett intelligent sätt tycker jag. Det blir effektiva och smarta lägenheter med ljus från båda håll och goda bostadskvaliteter, säger Ola Göransson.

Förutom bostadsentréerna är kvarterets bottenvåning helt publik och den generösa takhöjden möjliggör stor flexibilitet för butiker och andra verksamheter.

Södra Värtahamnen är en del av Norra Djurgårdsstaden och ska utvecklas till en blandad stadsdel med kontor, bostäder, handel och service. När det nya området är fullt utbyggt kommer här finnas 2 400 bostäder och 10 000 arbetsplatser.

Adress: Södra Värtahamnen, Stockholm
År: 2016
Omfattning: 5 900 m²
Byggherre: Niam
Arkitekt: Arkitema Architects

Arkitema Architects bildades i danska Århus 1969 och har sedan dess vuxit till ett av Skandinaviens största arkitektkontor med nästan 500 medarbetare i Århus, Köpenhamn, Oslo, Stockholm och Malmö.

Du hittar Arkitema Architects här:

Rosenlundsgatan 29C, S-104 62 Stockholm, Sverige - Tlf. +46 (0)8 545 856 00
Stora Varvsgatan 6A S-211 19 Malmö, Sverige - Tlf. +46 (0)40 545 856 00
Frederiksgade 32, 8000 Aarhus C, Danmark - Tlf. +45 7011 7011
Rued Langgaards Vej 8, 2300 Köpenhamn S, Danmark - Tlf. +45 7011 7011
Hammersborg Torg 3, N-0179 Oslo, Norge - Tlf. +45 7011 7011

Läs mer om oss och våra projekt här