Så här kan det se ut när JM och Arkitema får skapa en ö i Helsingborgs hamn.

Milsvid utsikt från Oceanön i Helsingborg

Arkitema får förtroendet att rita bostäder, kommersiella lokaler och torg på Oceanön i Helsingborg, en del av en ny stadsdel på öar i Helsingborgs hamn. JM ska bygga.

- Inspirationen till bebyggelsen är hämtad från hamnens värld. Båthus, packhus och kanalhus kommer ge Oceanön en egen identitet grundad i områdets historiska användning. Bebyggelsen kommer att samspela fint med H99 i norra delen av hamnen och blir ett blickfång från färjan och resten av Oceanhamnen, säger Nils Sandström, uppdragsansvarig arkitekt på Arkitema.

Bebyggelsen består av radhus och flerfamiljshus. Ett torg samlar butiker, verksamheter och uteliv. En viktig del av projektet är att det ska vara klimatneutralt, både själva ön och byggnaderna på den, under sin livscykel. Förslaget innehåller allt från återanvändande av fyllnadsmassor och byggmaterial, innovativ dagvattenhantering, åtgärder för stimulans av marint liv både ovan och under havsytan, närkontakt med den marina ekologin och platser för pedagogisk verksamhet.

Hela den nya stadsdelen Oceanhamnen ska få 1200 bostäder varav ungefär 200 ligger på Oceanön. Helsingborgs stad räknar med att projektet står klart 2028.

- Konstgjorda öar har blivit något av Arkitemas signum. Helsingborgs stad har mycket långtgående ambitioner gällande hållbarhet och innovation i sitt stadsbyggnadsarbete, och vi har tillsammans med JM vänt på många stenar för att till slut landa i ett förslag som är genomförbart. Vi är mycket glada att Helsingborgs stad tycker detsamma och har valt JM och Arkitema som samarbetspartners i Oceanöns fortsatta utveckling, säger Ola Göransson, affärsområdeschef och Partner på Arkitema.

För mer information, kontakta:
Nils Sandström, nsand@arkitema.com, 0708-34 87 39

Arkitema bildades i danska Århus 1969 och har sedan dess vuxit till ett av Skandinaviens största arkitektkontor med 700 medarbetare i Århus, Köpenhamn, Oslo, Stockholm, Göteborg och Malmö.

Du hittar Arkitema här:

Rosenlundsgatan 29C, S-104 62 Stockholm, Sverige - tfn. +46 (0)8 545 856 00
Gråbrödersgatan 2, S-211 21 Malmö, Sverige - tfn. +46 (0)40 545 521
Drottninggatan 56, 411 07 Göteborg, Sverige - tfn. +46 (0)31 10 56 50
Frederiksgade 32, 8000 Aarhus C, Danmark - tfn. +45 7011 7011
Ny Carlsberg Vej 120, 1799 Köpenhamn V, Danmark - tfn. +45 7011 7011
St. Olavs Gate 27 NO-0166 Oslo, Norge - tfn. +47 2299 4450

Läs mer om oss och våra projekt här