100 000 böcker i digitalt arkiv

Så många böcker har Arkiv Digital nu digitaliserat och av dem är mer än 16 000 producerade hittills under 2010.

Det kan vara svårt att skapa sig en uppfattning av hur mycket detta är, men som jämförelse kan nämnas att ett genomsnittligt bibliotek i Stockholms län, Danderyds kommuns folkbibliotek med filialer, har totalt omkring 107 000 böcker. ¹. Med den produktionstakt Arkiv Digital idag har, passerar man snart denna siffra. Den som vill titta igenom hela materialet och bläddrar en bild i sekunden, får hålla på i 268 dygn utan sömn eller över ett år om man vill vila 6 tim på natten.

Arkiv Digital fungerar som ett bibliotek på nätet där man mot en avgift får låna de digitala kopiorna av historiska volymer ur deras arkiv. Framför allt har Arkiv Digital material för släktforskare, men även annat material för arkiv- och hembygdsforskare.

¹ (Kulturrådet 2009)

Kontaktinformation:

Niklas Hertzman
VD, Arkiv Digital AD AB
Email: niklas.hertzman@arkivdigital.se

Thomas Hermelin
Utvecklingschef, Arkiv Digital AD AB
Email: thomas.hermelin@arkivdigital.se

________________________________________________________

Arkiv Digital AD AB är det största svenska släktforskningsföretaget som tillhandahåller historiskt material i färg, bl.a. Sveriges kyrkböcker, i abonnemangsform genom online-tjänsten ArkivDigital Online.
Vi arbetar med nyfotografering av kyrkböcker och annat arkivmaterial som kan intressera släkt- och hembygdsforskare. Bakgrunden till bildandet av företaget är de ökande kraven på läsbarhet jämfört med tidigare tillgängligt material - ArkivDigital beslöt därför att genomföra en helt ny fotografering av originalböckerna - ett mycket stort och unikt projekt - denna gång i färg!

ArkivDigital - Din nyckel till historisk kunskap

Jan Aronson

Släktforskning i färg på Internet.

Arkiv Digital AD AB är det största svenska släktforskningsföretaget som tillhandahåller historiskt material, bl.a. Sveriges kyrkböcker. Tillgång till bildarkivet fås genom vår online-tjänst.

Vi arbetar med nyfotografering av kyrkböcker och mycket annat arkivmaterial som kan intressera släkt- och hembygdsforskare. Bakgrunden till bildandet av företaget är att materialet tidigare endast funnits i form av filmbilder med varierande läsbarhet. Vi beslöt därför att genomföra en helt ny fotografering av originalböckerna - i färg!
I detta mycket stora projekt används digitalkameror med hög upplösning. De nya unika färgbilderna ger hög bildkvalitet och mycket god läsbarhet. Färgtekniken utnyttjas bl.a. också till att utveckla hjälpmedel för personer med vissa synfel.
Alla bilder indexeras ned till sidnivå och företaget har utvecklat avancerade metoder för snabb sökning genom unika identifieringskoder kopplade till originalen.

Totalt har hittills mer än 87 miljoner högkvalitativa färgbilder producerats och bildarkivet ökar med mer än 600 000 bilder i månaden.

Kunder till ArkivDigital är bl.a. privatpersoner, professionella forskare, bibliotek, skolor, universitet, studieförbund och andra utbildningsorganisationer. Vi har samarbeten med bl.a. Sveriges Släktforskarförbund, DIS (Föreningen för datorhjälp i släktforskningen) samt utbildningsorganisationer som ABF, Medborgarskolan och Vuxenskolan och biblioteken i hela Sverige.

Arkiv Digital AD AB
Centralgatan 1