ArkivDigital ökar sin närvaro i USA

ArkivDigital har i dagarna slutit ett samarbetsavtal med Kathy Meade, en av Nordamerikas främsta experter inom området svensk släktforskning.

Förutom arbetet åt ArkivDigital, är Kathy Meade volontär på det Svensk Amerikanska Muséet i Chicago och hjälper besökare med forskning i sitt svenska ursprung. Kathy har arbetat under mer än 20 år i IT-branschen med sex år i Sverige och Norge.

ArkivDigital AD AB, Sveriges största privata släktforskningsföretag, har under flera år haft kontakt med Kathy och hon har varit till stor hjälp vid flera av de turnéer som gruppen SwedGenTour har genomfört i samarbete med ArkivDigital i USA de senaste åren. Med en kandidatexamen i historia, hennes kunskaper i svenska i kombination med hennes datakunskaper, är Kathy en unik och fantastisk tillgång för bolaget.

Mikael Karlsson, VD: ”Vi är väldigt glada för att Kathy har accepterat att vara vår representant i USA. Med tanke på Kathy’s tidigare engagemang inom svensk släktforskning i USA så kommer detta avtal att för oss innebära bästa tänkbara representation och hjälp vid utarbetande och genomförande av våra aktiviteter och strategier i Nordamerika.”

Planerna är att publicera mer nyheter på engelska om hur man använder våra tjänster och släktforskar i det svenska materialet med hjälp av alla dokument som finns i ArkivDigitals historiska online-arkiv samt visa upp tjänsten ’ArkivDigital online’ på släktforskningskonferenser och mässor i Nordamerika. I och med att Kathy Meade knutits till bolaget, kan bolaget nu inleda ett mer fokuserat marknadsarbete gentemot den Amerikanska marknaden. Tidigare har marknadsföringen i USA varit kopplad till den svenska, men nu finns förutsättningar för att det amerikanska marknadsarbetet ska kunna stå på egna ben.

Som en av våra första aktiviteter är vi glada att meddela att vi blivit utvalda att visa upp våra tjänster på * Rootstech *, 21-23 mars, 2012 i Salt Lake City, Utah. Om du är i närheten är du välkommen att besöka vår monter för att möta Kathy och lära dig mer om hur du använder våra tjänster samt en möjlighet att vinna ett abonnemang på ArkivDigital online.”

För mer information om Rootstech: http://rootstech.org/