Bouppteckningsregister för Södermanland och Västmanland

Bouppteckningsregister för Södermanland och Västmanland

För tre år sedan lanserade vi vårt sökbara bouppteckningsregister och vi har sedan dess fyllt på det med mer material vid flera tillfällen.

Nu är det dags för en ny uppdatering av registret. Den här gången har vi lagt till sökbara poster gällande bouppteckningar från Södermanlands och Västmanlands häradsrätter och rådhusrätter.

Totalt innehåller dagens uppdatering 188 688 nya sökbara registerposter. Efter uppdateringen innehåller bouppteckningsregistret totalt drygt 1,6 miljoner poster.

När du släktforskar är bouppteckningarna ett viktigt källmaterial. Här kan du bland annat hitta uppgifter om släktskap då det finns information om den avlidnes arvingar. Du får också reda på den avlidnes tillgångar och skulder och ofta finns det även en lista på den avlidnes ägodelar.

Vårt register gör det mycket enklare att hitta rätt bouppteckning, något som i vanliga fall kan vara tidskrävande då bouppteckningarna inte ligger i någon exakt ordning.

I bouppteckningsregistret kan du söka på namn, årtal då bouppteckningen gjordes samt län och församling där den avlidne personen bodde. När du söker på årtal är det bra att komma ihåg att bouppteckningen inte alltid gjordes samma år som personen avled. Sök därför gärna på ett tidsintervall med start det året som personen avled och ett par år framåt i tiden.

Dagens uppdatering innehåller sökbara poster från följande arkivbildare och årtal:

Södermanlands län

Yttertjurbo häradsrätt 1744-1893
Åkerbo häradsrätt 1670-1906
Övertjurbo häradsrätt 1739-1887

Sedan tidigare innehåller registret sökbara uppgifter om bouppteckningar från följande län: Gotland, Gävleborg, Göteborg och Bohus, Jämtland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Norrbotten, Skaraborg, Stockholm, Uppsala, Värmland, Västerbotten, Västernorrland, Älvsborg och Östergötland. Vi kommer att fortsätta fylla på registret framöver.

På den här länken kan du se vad som ingår i bouppteckningsregistret efter uppdateringen.

Vill du veta mer om bouppteckningar kan du läsa här

För att öppna Bouppteckningsregistret loggar du in på app.arkivdigital.se, klickar på Registersökning och väljer Bouppteckningsregister i listan över registerkällor.