Påfyllning av bouppteckningsregister för flera län samt för Svea hovrätt

Påfyllning av bouppteckningsregister för flera län samt för Svea hovrätt

ArkivDigital arbetar för fullt med att utöka antalet sökbara poster i vårt bouppteckningsregister och den här veckan har vi lagt till nya uppgifter för flera län samt för adelns bouppteckningar från Svea hovrätt.

Dagens uppdatering innehåller sökbara poster från följande arkivbildare och årtal:

Svea hovrätt – Adelns bouppteckningar 1801–1916 för följande län:
Gotlands län
Gävleborgs län
Jämtlands län
Kopparbergs län
Norrbottens län
Stockholms län/stad
Södermanlands län
Uppsala län
Värmlands län (fr o m år 1814)
Västerbottens län

Östergötlands län
Dals häradsrätt 1708–1872
Norrköpings rådhusrätt och magistrat 1801–1860

Totalt innehåller dagens uppdatering 126 944 nya sökbara registerposter. Efter uppdateringen innehåller hela bouppteckningsregistret totalt 2 366 515 poster.

För dig som släktforskar är bouppteckningarna ett viktigt källmaterial. Här kan du bland annat hitta uppgifter om släktskap då det finns information om den avlidnes arvingar. Du får även reda på den avlidnes tillgångar och skulder och det finns ofta en lista på den avlidnes ägodelar.

Vårt register gör det mycket enklare att hitta rätt bouppteckning, något som i vanliga fall kan vara tidskrävande då bouppteckningarna inte ligger i någon exakt ordning. 2017 lanserade vi vårt sökbara bouppteckningsregister och vi har sedan dess fyllt på det med mer material vid flera tillfällen.

I bouppteckningsregistret kan du söka på namn, årtal då bouppteckningen gjordes samt län och församling där den avlidne personen bodde. När du söker på årtal är det bra att komma ihåg att bouppteckningen inte alltid gjordes samma år som personen avled. Sök därför gärna på ett tidsintervall med start det året som personen avled och ett par år framåt i tiden.

Sedan tidigare innehåller bouppteckningsregistret sökbara uppgifter om bouppteckningar från följande län: Blekinge, Gotland, Gävleborg, Göteborg och Bohus, Halland, Jämtland, Jönköping, Kalmar, Kristianstad, Kronoberg, Malmöhus, Norrbotten, Skaraborg, Stockholm, Södermanland, Uppsala, Värmland, Västerbotten, Västernorrland, Västmanland, Älvsborg och Östergötland. Vi kommer att fortsätta fylla på registret framöver så håll utkik i ArkivDigitals blogg samt på Facebook och Instagram så att du inte missar något.

På den här länken kan du se vad som ingår i bouppteckningsregistret efter uppdateringen.

Vill du veta mer om bouppteckningar kan du läsa här