Uppdatering av ArkivDigitals släktträdsfunktion

Uppdatering av ArkivDigitals släktträdsfunktion

Vi har tagit till oss av de synpunkter som vi fått när det gäller släktträdet och har nu inlett ett arbete med att förbättra trädet och dess funktioner. Detta är ett pågående arbete och vi kommer att lansera förbättringarna efter hand. I dag har vi gjort en uppdatering av släktträdets utseende och färger.

Utseende och färgsättning

Färgsättningen i ArkivDigitals släktträd är ändrad så att färgerna nu harmoniserar med ArkivDigitalprogrammet. Färger är valda så att det blir bra kontraster i släktträdet vilket gör det mer användarvänligt.

Välj mellan ljust och mörkt färgtema

Det går att välja om släktträdet ska visas med ljust eller mörkt tema. Grundinställningen är ljust tema och ändring mellan ljust och mörkt tema görs under Inställningar (kugghjulssymbolen nere till höger i släktträdsvyn).

• Ljust tema:
    Bakgrundsfärgen är svagt sandfärgad vilket är samma bakgrundsfärg som i programmet. Rutorna är vita med svart ram och text.
  • Mörkt tema:
    Bakgrundsfärgen är mörkt grå och har samma bakgrundsfärg som arbetsfältet med öppna sökningar längst till vänster i programmet. Rutorna är svarta med vit ram och text.

Följande ändringar finns med i uppdateringen:

• Startvy när släktträdet öppnas är familjevyn eftersom det är den vy som används mest när släktträdet byggs. I familjevyn läggs eventuella partners och barn till.
  • Typsnitt är detsamma som i programmet.
  • Formen på personrutorna är rektangulär med rundade hörn.
  • Fyra generationer kan visas i antavlevyn utöver den person som är fokusperson och texten syns tydligt i alla generationer.
  • Aktuell vy är blåmarkerad i hjälpmenyn nere till vänster.
  • I ättlingsvyn är det kompletterat med födelse- och dödsår.
  • Benämningen Särbo är borttagen för par som inte är gifta. Benämningen Partner används i stället.
  • I de fall där hela namnet (för- och efternamn) inte ryms i rutan så visas tilltalsnamnet om det är markerat. För övriga förnamn visas bara första bokstaven. Om inget av förnamnen är markerat som tilltalsnamn visas det första förnamnet och övriga med bara första bokstaven.

ArkivDigital

________________________________________________________

Arkiv Digital AD AB är det största svenska släktforskningsföretaget som tillhandahåller historiskt material i färg, bl.a. Sveriges kyrkböcker, i abonnemangsform genom online-tjänsten ArkivDigital Online.
Vi arbetar med nyfotografering av kyrkböcker och annat arkivmaterial som kan intressera släkt- och hembygdsforskare. Bakgrunden till bildandet av företaget är de ökande kraven på läsbarhet jämfört med tidigare tillgängligt material - ArkivDigital beslöt därför att genomföra en helt ny fotografering av originalböckerna - ett mycket stort och unikt projekt - denna gång i färg!

ArkivDigital - Din nyckel till historisk kunskap

David Lundgren

Presskontakt VD 076-1056734

Släktforskning i färg på Internet.

Arkiv Digital AD AB är det största svenska släktforskningsföretaget som tillhandahåller historiskt material, bl.a. kyrkböcker. Tillgång till bildarkivet fås genom vår online-tjänst.

Vi arbetar med nyfotografering av kyrkböcker och mycket annat arkivmaterial som kan intressera släkt- och hembygdsforskare. Bakgrunden till bildandet av företaget är att materialet tidigare endast funnits i form av filmbilder med varierande läsbarhet. Vi beslöt därför att genomföra en helt ny fotografering av originalböckerna - i färg!
I detta mycket stora projekt används digitalkameror med hög upplösning. De nya unika färgbilderna ger hög bildkvalitet och mycket god läsbarhet.
Alla bilder indexeras ned till sidnivå och företaget har utvecklat avancerade metoder för snabb sökning genom unika identifieringskoder kopplade till originalen.

Hittills har mer än 97 miljoner högkvalitativa färgbilder producerats och bildarkivet ökar med mer än 600 000 bilder i månaden.

Kunder till ArkivDigital är bl.a. privatpersoner, professionella forskare, bibliotek, skolor, universitet, studieförbund och andra utbildningsorganisationer. Vi har samarbeten med bl.a. Sveriges Släktforskarförbund, DIS (Föreningen för datorhjälp i släktforskningen) samt utbildningsorganisationer som ABF, Medborgarskolan och Vuxenskolan och biblioteken i hela Sverige.