Vigselregistret klart för åren 1750–1799

Vigselregistret klart för åren 1750–1799

Nu har ArkivDigitals vigselregister uppdaterats med 28 566 nya sökbara poster gällande personer som vigdes i Älvsborgs län mellan åren 1750 och 1799. Strax före jul tillkom även sökbara poster från Åland samt lite kompletteringar i redan publicerade län. De här senaste uppdateringarna innebär att vigselregistret nu är klart för åren 1750–1799.

Sedan tidigare finns sökbara uppgifter om vigda 1800–1840 så nu kan du alltså söka personer som gifte sig mellan åren 1750 och 1840. För vissa län finns även sökbara uppgifter både före 1750 och efter 1840. På vår sida om vigselregister kan du se samtliga församlingar och årtal som ingår i registret. Totalt innehåller vigselregistret nu 2 535 322 miljoner poster.

ArkivDigitals register över vigda har skapats för att göra det enklare för dig som släktforskar att snabbt hitta rätt person. I stället för att bläddra sida för sida i vigselböckerna räcker det nu att göra en snabb sökning i ArkivDigitals register. När du hittat rätt brudpar och vigsel kan du enkelt klicka dig vidare till vigselboken för att dubbelkolla uppgiften i originalkällan.

Följande uppgifter är sökbara i vigselregistret:

• För- och efternamn på brud och brudgum
  • Vigseldatum och vigselår
  • Vigselförsamling och vigsellän
  • Hemort för brud och brudgum

Vill du lära dig mer om hur du söker i ArkivDigitals register kan du titta på den här filmen om register som finns på vår YouTube-kanal.

Totalt finns det mer än en kvarts miljard registerposter hos ArkivDigital, registerposter som underlättar din släktforskning och hjälper dig när du snabbt vill hitta dina släktingar i kyrkböcker och andra handlingar.

För att öppna Vigda, delar av Sverige loggar du in på app.arkivdigital.se, klickar på Registersökning och väljer Vigda, delar av Sverige i listan över registerkällor.

ArkivDigital är störst i Sverige på släktforskning. Med ett abonnemang hos ArkivDigital kan du bläddra bland mer än 95 miljoner bilder ur kyrkböcker och andra historiska källor och söka i mer än en kvarts miljard registerposter. De uppgifter du hittar sparar du enkelt i ett släktträd som ingår i tjänsten. Vi har även 4,7 miljoner flygbilder på hus och gårdar från hela Sverige. Har du aldrig använt ArkivDigital kan du prova oss gratis i 24 timmar.

Läs mer på vår hemsida, www.arkivdigital.se