Brunnsboskolan i Göteborg vinnare i Arla Guldko 2015 Bästa Matglädjeskola

Brunnsboskolan i Göteborg vinnare i Arla Guldko 2015 Bästa Matglädjeskola

Skolrestaurangen El Cielo på Brunnsboskolan välkomnar alla matkulturer i sin matlagning. Här tillagas all mat från grunden med kunskap och kärlek och ett engagemang som tog El Cielo hela vägen till vinst i Arla Guldko 2015 i kategorin Bästa Matglädjeskola. Priset delades ut under måndagen vid den stora finalen på Grand Hôtel i Stockholm.

Arla Guldko genomfördes i år för sextonde året i rad och fem lyckliga vinnare korades i var sin tävlingskategori. Vinnaren i varje kategori fick statyetten Guldkon, diplom och ett stipendium på 25 000 kr.

- Lagandan och jobbfamiljen är våra framgångsfaktorer. Vi hoppas att barnen kommer vara jättestolta och glada när vi kommer hem, säger Amelia Gabrielsson på Brunnsboskolan.

Juryns motivering till Brunnsboskolans vinst:
”Här är transparens och dialog lika naturligt som god vällagad mat. En neutral frizon, där alla möts på lika villkor. Här upplever vi den nya svenska skolmåltiden i en levande miljö med en unik matglädje, där alla är delaktiga.”

Övriga finalister i kategorin Bästa Matglädjeskola är Brottkärrsskolan i Göteborg och Utsäljeskolan i Huddinge.

Juryarbetet för Bästa Matglädjeskola började redan under hösten förra året. Man har bedömt helhet, långsiktighet, kvalitet och engagemang hos de tävlande. Juryn består av: Paul Svensson, kock, matinspiratör och konceptutvecklare. Carina Andersson, driftansvarig kock, Tibro Kommun, Fågelviksgymnasiet. Vinnare av Arla Guldko 2014 Bästa Matglädjeskola. Marianne Backlund-Hagberg, ordförande för Kost & Näring. Michael Bäckman, kock och matkonsult, Annerstaskolan i Huddinge. Monica Sander och Johnny Boman, Arla.

Om Arla Guldko
Arla Guldko, ofta kallad ”matbranschens Oscar”, är en landsomfattande tävling som lyfter fram och belönar dem som satsar extra mycket på att sprida matglädje inom butik, restaurang och storkök. Vinnarna i respektive tävlingskategori får statyetten Arla Guldko, utbildningsstipendium på 25 000 kr samt diplom. Övriga tävlanden som deltar i finalen får diplom och utbildningsbidrag på 5 000 kr. Mer finns att läsa på www.arla.se/guldko.

:
Even Bakke, köksmästare, Brunnsboskolans restaurang El Cielo
Tel: 031-3668068, even.bakke@norrahisingen.goteborg.se

Fredrik Larm, projektledare Arla Guldko, Sponsring & Event chef Arla Sverige
Tel. 070-689 54 91, 08-789 54 91 fredrik.larm@arlafoods.com

Mikael Lindgren, PR-chef Arla Sverige
Tel. 0768-798 513, 08-789 52 13, mikael.lindgren@arlafoods.com

Vinnare i samtliga kategorier:

Bästa Miljöarbete: Yasuragi och Nordic Choice Hotels
Bästa Matglädjeskola: Brunnsboskolan, Göteborg