Halland Himmel utsågs till Ostfestivalens godaste ost 2020

Halland Himmel utsågs till Ostfestivalens godaste ost 2020

Hallands Himmel från Arla Unika gjorde succé på årets Ostfestival. När 506 röster hade räknats stod den dehydrerade blåmögelosten som vinnare i Publikens val.

– Vi är fantastiskt glada och stolta över den uppskattning festivalens ostälskare visat för Hallands Himmel, säger Alex Racoveanu, ansvarig på Arla Unika.

Hallands Himmel från Arla Unika är en dehydrerad blåmögelost med mögel både på insidan och på utsidan. Osten görs på Kvibille Mejeri med termofila kulturer för att få den bästa utvecklingen av umami. Den är lagrad i hög fuktighet och temperatur, vilket ger en frodig miljö för utvecklingen av blåmögelkulturen. Här får möglet utvecklas i 10 veckor innan osten dehydrerar i 20 veckor på ett svalt ostlager inpackad i papper som andas. Osten är fast och smälter samtidigt i munnen. Den har en vild umami och en salt och ren ostsmak.

För två år sedan utsågs Hallands Himmel till Årets Innovation på Ostfestivalen, och i år tilldelades den alltså det ärofyllda priset för Publikens val, där publiken fått rösta fram sin favoritost. Priset togs emot av Roger Karlsson, ostmästare på Kvibille Mejeri, och Alex Racoveanu, ansvarig på Arla Unika.
– Vi vill rikta ett stort tack till alla som röstat på Hallands Himmel, säger Alex Racoveanu.

Erik Bratthall

Presskontakt Presschef Arla Sverige 070-88 44 290 (pressjour)

Arla: böndernas eget mejeri

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 10.300 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla Foods
Besöksadress: Lindhagensgatan 126