Arom-dekor Kemi tänker cirkulärt och producerar nya produkter av renad och återvunnen glykol

Vi ger nytt liv till renad och återvunnen monopropylenglykol (MPG) när vi producerar några av våra propylenglykolbaserade produkter. Dessa består till av 90% återvunnen Propylenglykol samt 10% vatten och olika korrosionsinhibitorer.

I Vilokan Group där Arom-dekor Kemi ingår, finns innovativ och väl beprövad miljöteknik som möjliggör bl a rening och återvinning av avisningsvätska*. Avisningsvätskan i detta fallet samlas upp från Swedavias tio flygplatser runt om i Sverige och två i Norge. Vätskan leds och/eller transporteras till en anläggning som finns i anslutning till Arlanda flygplats där den slutliga reningsprocessen sker. Den renade glykolen använder sedan vi på Arom-dekor Kemi när vi producerar nya produkter som t e x Maringlykol, Propylen IH VVS och KG Propylenglykol.

Metoden skapar ett kretslopp av en annars ändlig resurs där alla blir vinnare
Miljöpåverkan från glykol är stor därför att glykol tillverkas av naturgas som är en fossil råvara och är ändlig. Glykol förbrukar stora mängder syre under en biologisk nedbrytning och nedbrytning av glykol i naturen kan leda till brist på syre (anarobt tillstånd) i marken och kontaminering av vattendrag.

Vi testar allt
All MPG genomgår noga och kontinuerliga tester för att alltid garantera kvalitén.