Arom-dekor Kemis tillbyggnad växer fram.

Arom-dekor Kemis nybygge, en klimatsmart byggarbetsplats

Byggbranschen står för ca 20% av Sveriges totala klimatpåverkan. Under hösten 2017 beslutade Wästbygg Gruppens ledning att det behöves ett långsiktigt men ambitiöst mål för att möta klimatutmaningarna och klara av att vara konkurrenskraftiga även i framtiden. Målet blev ”Fossilfria 2030”, vilket innebär att Wästbygg ska vara fossilfria inom områdena el, värme, transporter och avfall.

Som ett steg i detta lanserades under 2019 verktyget Klimatsmart Byggarbetsplats (KBA). Syftet med verktyget är att förtydliga vad som behöver göras på en byggarbetsplats för att uppnå målet att bli Fossilfria. Vissa krav kan innebära en ökad initial investering men i många fall minskar istället driftkostnaden vilket är viktigt att ha i åtanke.

Nu är bedömningen av vår byggarbetsplats klar och vi kammade hem GULD!