Aroseken och Let me be Frank AB ingår avsiktsförklaring för Klippan

Aroseken och Let me be Frank AB ingår avsiktsförklaring för Klippan

Aroseken och Let me be Frank AB kan nu meddela att de skrivit en avsiktsförklaring för den del som rör hotell och restaurang i Klippan. Ett samarbete som tar sikte på att ge nytt liv åt det historiska kvarteret och skapa en viktig mötesplats i staden igen.

Let me be Frank utvecklar med detta sin verksamhet. Målet är att bygga en central mötesplats där restauranger och hotell möts. Där kvarteret blir en plats för både västeråsare och inresande till Västerås.

"Hit ska du kunna komma för att avnjuta god mat och bra service, sitta i baren med dina vänner eller unna dig en vistelse på hotellet. Genom detta projekt så vill vi värna om det lokala, lokala råvaror, lokala hantverkare och självklart den stora lokala historian som finns i området", säger Joakim Forslund, representant för Let me be Frank.

" Västerås stad har ambitioner att i framtiden växa till 230 000 invånare. Vi både tror och förväntar vi oss att detta projekt kommer att ha en betydande roll i vår besöksnäring. Klippan-området finns i hjärtat hos många av oss och vi ser fram emot att både förädla och förvalta det", säger Joakim Forslund.

Aroseken har sedan köpet av fastigheten, hösten 2020, arbetat för att Klippan ska bli ett projekt där kommersiella ytor som hotell, restaurang och boende blandas. Att det tillsammans ska bidra till att Klippan väcks till nytt liv.

"Klippan har genom tiderna varit en omtyckt plats att mötas på, det känns bra att tillsammans med en lokal partner arbeta mot att bli en framtida mötesplats igen. En plats där det finns liv och rörelse från morgon till kväll", säger Christian Brobeck, vd för Aroseken.

Aroseken har en lång historia av att bygga bostäder och driva projekt som är viktiga för staden. Att hitta en lokal partner för Klippan går hand i hand med det, säger Christian Brobeck.

KORT FAKTA:

• Kvarteret kallas i folkmun Klippan, men heter formellt kv. Kraka.
  • Aroseken köpte fastigheten 2020.
  • Detaljplanearbete för kvarteret pågår. Planbesked kom våren 2022.
  • Kvarterets historia finns dokumenterad i skriften ”Klippan – ett historiskt kvarter” av Anders Lif.

Regioner

Aroseken bygger hem och förvaltar lägenheter i och runt Västerås. I över 65 år har vi arbetat för att regionen ska utvecklas med attraktiva och hållbara hem och bostadsområden.

Christian Brobeck

Aroseken - Alla tiders boende

Aroseken bygger hem och förvaltar lägenheter i och runt Västerås. Vi bygger för dig som är ny i Mälardalen och för dig som bott här länge. Vi arbetar för att regionen ska utvecklas med attraktiva och hållbara hem och bostadsområden. I över 65 år har vi stått för något som är smart och stabilt.

Välkommen hem till oss.

Aroseken