Minskad trängsel i rusningstrafik ska få fler att åka kollektivt

Arriva samarbetar med forskningsinstitutet SICS Swedish ICT och Artspace i en pilotstudie kring förändring av människors resvanor. Syftet med studien är att testa om olika typer av erbjudanden kan förmå resenärer att ändra sina resvanor så att de väljer att resa utanför rusningstid, för att på så sätt minska trängseln i kollektivtrafiken.

– Vi vill få fler att åka kollektivt, i linje med det branschgemensamma fördubblingsmålet, säger Tomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva. Många aktörer pratar om att de vill bidra till en fördubbling av resor med kollektivtrafiken, men få gör något. Vår pilotstudie är ett handfast sätt att utforska om det går att fördela resenärerna över en större del av dagen. Om man på så sätt kan minska trängseln kommer förmodligen fler människor tycka att det är okej att åka kollektivt.

En av kollektivtrafikens utmaningar är att fördela befintliga resurser effektivt.
– I Stockholm har vi nått kapacitetstaket i rusningstid, fortsätter Tomas Hedenius. Det är trångt på bussar och i vagnar, och vi vet att trängsel är en faktor som gör att människor väljer bort att åka kollektivt. Vi vill göra det attraktivt för de resenärer som själva kan styra sina restider att resa när inte alla andra gör det.

Om pilotstudien
Studien utförs inom ramen för forskningsprojektet Reslast som leds av forskningsinstitutet SICS Swedish ICT. Projektet finansieras av Energimyndigheten och Arriva. Under perioden september till december 2015 kommer studien att genomföras med personer som regelbundet åker med Roslagsbanan.

Så här går pilotstudien till
Deltagarna kommer att få använda en mobilapp som gör att de kan samla poäng då de reser med Roslagsbanan. Poängen kan sedan bytas mot olika typer belöningar (till exempel presentkort) som deltagarna får behålla. Appen registrerar personernas resvanor med hjälp av gps.

Arriva etablerade sig på den svenska marknaden 1999 och ingick tidigare i Arriva Skandinavien a/s med ledning i Köpenhamn. I februari 2011 blev vi ett självständigt svenskt bolag och vi växer nu rejält.

Vårt huvudkontor ligger vid Liljeholmen i Stockholm och vi är en del av Europas största koncern för persontrafik - Deutsche Bahn - och kan därmed kombinera den snabba anpassningsförmågan hos det mindre företaget med styrkan och stabiliteten hos det stora.

Vi är utmanaren, som tänker vinna nya marknadsandelar genom att se möjligheter till nya innovativa lösningar, som gör det attraktivt för ännu fler att resa kollektivt.