Stockholmare flörtigare än göteborgare

Vill du hitta kärleken till Alla hjärtans dag? Res kollektivt! Fyra procent av göteborgarna har någon gång hittat en partner i kollektivtrafiken enligt Arrivas undersökning om kärlek i kollektivtrafiken.

Chansen att hitta en partner i kollektivtrafiken ser också ut att vara lika stor i Göteborg som Stockholm och Malmö. För den som vill hitta en partner i kollektivtrafiken är tendensen att det är det största trafikslaget man ska hålla sig till, i Göteborg är tendensen att de flesta som träffat en partner när det rest kollektivt gjort det på spårvagnen. I Stockholm är tunnelbanan vanligast och i Malmö Pågatåg och bussar.

Sju procent av göteborgarna uppger också att de flörtar minst en gång per år när de reser kollektivt. Stockholmarna är dock flörtigare, 12 procent uppger att de flörtat minst en gång per år i kollektivtrafiken.

Fyra procent av göteborgarna har blivit utbjudna på en date av en medtrafikant och 22 procent uppger att någon har flörtat med dem. Det är också de som reser mest som flörtar mest. Men de allra flesta göteborgare, 76 procent, flörtar dock aldrig när de reser kollektivt.

Undersökningen är genomförd av Novus genom webbintervjuer och inkluderade 1 491 personer från samtliga tre storstadsregioner, varav 22 procent kom från Göteborgs storstadsregion. Undersökningen gjordes mellan den 21a och 27e januari. De svarande reser kollektivt minst någon gång per månad.

• stockholm

• Göteborg

Arriva etablerade sig på den svenska marknaden 1999 och ingick tidigare i Arriva Skandinavien a/s med ledning i Köpenhamn. I februari 2011 blev vi ett självständigt svenskt bolag och vi växer nu rejält.

Vårt huvudkontor ligger vid Liljeholmen i Stockholm och vi är en del av Europas största koncern för persontrafik - Deutsche Bahn - och kan därmed kombinera den snabba anpassningsförmågan hos det mindre företaget med styrkan och stabiliteten hos det stora.

Vi är utmanaren, som tänker vinna nya marknadsandelar genom att se möjligheter till nya innovativa lösningar, som gör det attraktivt för ännu fler att resa kollektivt.

Pressjour

Presskontakt +46 (0)708 16 68 00