Microsoft skärper kraven för CSP Direct

Det har ryktats ett bra tag om att Microsoft kommer att förändra förutsättningarna i leveransprogrammet CSP och ganska nyligen har vi fått en första inblick i vad dessa förändringar kommer att innebära.

När Cloud Solution Provider (CSP) introducerades, kunde ni som partner välja mellan att ha ett direktavtal med Microsoft eller att gå via en distributör. Dessa olika nivåer kallades Tier 1 och Tier 2, men bytte sedan namn till ”Direct” och ”Indirect”. Detta ledde till att många valde spåret att handla direkt och lämnades med uppgiften att bygga lösningar för provisionering, fakturering, support och leverans. Vi har identifierat att många direkt-partner idag har stora utmaningar med att hantera molnaffären på ett effektivt sätt.

Nu skärper Microsoft kraven för att kunna bli, och i framtiden bibehålla statusen som, ”Direct CSP”. Detta innebär att de allra flesta direktköpande partners på sikt kommer att behöva ändra sin inköpsmodell och påbörja samarbetet med en distributör. Lyckligtvis är alla Direct-partner automatiskt godkända för att handla via Indirect-modellen, vilket innebär att ni redan idag kan påbörja ett djupare samarbete tillsammans med oss.

På Arrow ECS har vi hjälpt ett flertal partner att växla spår inom Microsoft CSP, och lämna Direct till förmån för Indirect. Resultatet har alltid varit positivt; processen att flytta prenumerationer går väldigt snabbt och påverkar inte slutkundens upplevelse på något sätt. Vi kan bistå med demonstrationer av hur ni går tillväga, och om ni känner att ni inte har tid att utföra de moment som krävs för att ändra inköpskanal, kan vi även utföra själva flytten åt er.

För mer information kontakta Cloud-teamet på Arrow:

cloud.ecs.se@arrow.com