Årstiderna på Husligheters Hållbara lista

Husligheter är en livsstilsblogg om hållbarhet som drivs av journalisten Maria Soxbo. På bloggen inspirerar hon sina följare med uppdateringar om allt från hur man lever mer hållbart till materialguider, knep för att hitta rätt på loppis och auktioner och hur man kan inreda utan stora klimatavtryck. Genom Hållbara listan hjälper hon sina läsare att göra de rätta och klimatsmarta valen i en stressig vardag, och matkasseföretaget Årstiderna är ett av de första 14 företagen som förtjänat en plats på listan.

En lista med företag som fattat grejen

Maria har länge funderat på hur hon kan hjälpa sina läsare på bloggen att göra mer hållbara val. Det var så idén till Hållbara listan föddes. Det är “en lista med företag och tjänster som fattat grejen, hittat en hållbar affärsmodell och ett högre syfte med sin verksamhet”, enligt Maria. Nu har Årstiderna med sina ekologiska matkassar, frukt- och grönsakslådor fått en åtråvärd plats på Husligheters Hållbara lista.

Hållbara listan är en samlingsplats för företag, tjänster och organisationer som gör det lättare att göra rätt. På listan finner man företag inom olika branscher som har gemensamt att hållbarhet står i fokus. I kategorin för mat och dryck kan man nu hitta det ekologiska företaget Årstiderna. Företaget anses hållbart eftersom hållbarhet, ekologi och grön mat är grundpelare i verksamheten ända sedan företaget grundades i Danmark 1999.

Inspireras till att äta mer växtbaserat med Årstidernas matkassar

Maria Soxbo uppmanar sina läsare att äta mer växtbaserat för klimatets skull eftersom man kan minska sina utsläpp väsentligt genom att äta mindre kött. Hon tipsar om att Årstidernas matkassar som levereras hem till dörren med alla råvaror man behöver och färdiga recept, är ett bra sätt att få inspiration och börja med omställningen:

“Att ställa om till en mer växtbaserad kost kan kännas krångligt om man inte riktigt vet var man ska börja, och känner att tiden inte räcker till för att göra research och leta recept. En hemlevererad matkasse från Årstiderna som redan är preppad med både ingredienser och recept gör inte bara vardagen smidigare generellt, utan också omställningen både enklare och roligare!”, skriver Maria Soxbo.

Se Årstiderna på Husligheters hållbara lista