Årstidernas Gröna Verkstad skapar smakupplevelser och minskar matsvinnet

Årstidernas Gröna Verkstad skapar smakupplevelser och minskar matsvinnet

Om du har provat en matkasse från Årstiderna har du säkert märkt att grönsakerna alltid får stå i centrum hos oss. Våra kockar utgår alltid från grönsaker som är i säsong just nu när de skriver recepten. En utmaning med recept som ska lagas i vardagslunket mellan arbete, ärenden och alla måsten, är att det gärna får gå snabbt i köket. Samtidigt innebär mycket härliga grönsaker i rätterna att det är mycket som ska skalas, skäras och hackas.

Den Gröna Verkstaden är vårt grönsaks- och fermenteringslaboratorium som skapades som ett sätt för oss att vara en hjälpande hand i köket. Samtidigt som vi kan hjälpa till och göra matlagningen lite smidigare kan vi dessutom lyfta smakupplevelsen i våra matkassar till en ny nivå.

Att ta tillvara på råvarorna på bästa möjliga sätt
Den Gröna Verkstaden hittar du på vårt packeri i Barritskov, vid fjorden Vejle i Danmark. Här skalar, hackar och fermenterar vi varje dag och förbereder finhackat grönt, toppings, slawmix och smaksättare till våra matkassar.

En viktig aspekt som bidrog till initiativet Den Gröna Verkstaden, var att vi härigenom kan använda ännu fler av våra råvaror och minska matsvinnet. Om ett parti tomater är lite för mogna kan de förvandlas till en god passata, och ett extra parti ruccola kanske blir till en grön pesto. När vi vecka efter vecka hanterar så stora mängder grönsaker, vill vi använda dem på bästa möjliga sätt.

Ett sortiment i konstant förändring
Sortimentet i Den Gröna Verkstaden kommer precis som resten av våra produkter att vara i konstant förändring. Några av de produkter vi skapat är:

• Fermenterade citroner - när salt, kryddor och citroner över tid skapar helt nya och magiska smaker
  • Spicy topping - en härlig blandning som lyfter de flesta rätter
  • Slawmix topping - krispig, söt och saftig kål
  • Ramslökspesto - mixa direkt i burken med en stavmixer och njut av en härlig pesto från skogen

Vi har också börjat sälja några av våra kreationer från Den Gröna Verkstaden separat i en Fermenteringslåda med Kimchi, Pink kraut, Indiska citronpickles och fermenterad salsa. Perfekt för dig som vill börja utforska det fermenterade köket.

Med våra produkter från Den Gröna Verkstaden hoppas vi kunna underlätta matlagningen i vardagen samtidigt som vi kan bjuda på nya spännande smakupplevelser och ta tillvara på råvarorna.