Hälsa Glutenfria Vegankassen välkommen!

En av de produktlanseringar vi sett allra mest fram emot har varit att få presentera vår nya matkasse  Glutenfria Vegankassen. Som du säkert sett finns den sprillans nya matkassen redan att köpa. Med ett glutenfritt alternativ hoppas vi att kunna göra många kunder glada, eftersom många av er har önskat att få en glutenfri och växtbaserad matkasse. Som med allt annat finns det många olika anledningar till att man väljer att undvika gluten. Vissa har fått läkarutlåtande på att de har celiaki (glutenintolerans) – en ärftlig sjukdom som gör att mag-tarmkanalen reagerar på minimala mängder av protein från sädesslag såsom vete, råg och korn. Andra har inte fått någon sådan diagnos men kan ändå känna obehag efter att ha ätit mat som innehåller gluten; dessa människor märker även skillnad när de slutar äta gluten. Oavsett om du har celiaki eller inte vill vi mer än gärna erbjuda ett glutenfritt och samtidigt veganskt alternativ till våra andra kassar.

Nu är vi redo att ge en matkasse till er som gärna vill välja bort gluten – eller som vill välja till grön och glutenfri kost.

Stor efterfrågan

Efterfrågan på en vegansk glutenfri matkasse har länge varit stor. Just det matkassealternativet har faktiskt varit ett av de mest efterfrågade i Årstidernas historia. Det har dock tagit lång tid för oss att våga oss ut på så okänd mark. Vi har funderat länge på hur vi bäst skapar goda måltider när vi samtidigt ska undvika råvaror som innehåller gluten eller spår av gluten.

Glutenfri eller naturligt fri från gluten?

Det är en stor uppgift förenad med många regler att använda beteckningen “glutenfri”. Exempelvis betyder det att man ska packa matkassen i en glutenfri miljö. Produkter i kassen får alltså inte innehålla spår av gluten, oavsett om en produkt är vad man kallar naturligt fri från gluten. Ett sådant exempel är havregryn. Havregrynet i sig är naturligt fritt från gluten, men det kan ha producerats eller packats i en miljö där andra produkter som innehåller gluten också har producerats eller packats. I en sådan miljö kan det finnas just spår av gluten (från t.ex. vete).

Det innebär med andra ord att vi kan ha glutenfria produkter i vårt sortiment som trots det inte kan användas i den Glutenfria Vegankassen. Så om du saknar en naturligt glutenfri produkt som du tidigare sett i en annan av våra matkassar, kan det vara så att vi helt enkelt valt bort den i den Glutenfria Vegankassen eftersom producenten inte har kunnat garantera att produkten inte innehåller spår av gluten. Du kan alltid läsa mer om glutenintolerans och livsmedel på Livsmedelsverkets hemsida. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/gluten

Vi är redo

Men nu är vi redo att lätta ankar. Med Glutenfria Vegankassen hoppas vi kunna ge ett alternativ till er som gärna vill välja bort gluten och samtidigt äta grönsaksbaserat. Som tur är har vi många glutenfria komponenter i vårt sortiment att sätta ihop matkassen med, så att innehållet i Glutenfria Vegankassen blir varierat. Självfallet arbetar vi också kontinuerligt med att utöka vårt sortiment av ekologiska, glutenfria produkter.

Precis som i våra andra gröna kassar kommer fokus för Glutenfria Vegankassen vara hälsosamma, nödvändiga proteiner (även om de kommer från andra produkter i Glutenfria Vegankassen). Vi kommer också att arbeta mycket med tillagningstiden – tidsåtgången ska vara rimlig även om bönor och kikärtor tar ganska lång tid att koka – och strävar efter att planera menyer och rätter så att de blir största möjliga hjälp i vardagen.

Det här blir ett alldeles nytt äventyr även för oss på Årstiderna. Men vi drar in landgången och sätter full fart framåt. Hoppas ni följer med!

• veganskt