Höstsäsongens frukter och grönsaker

Att äta efter säsong är viktigare än någonsin och något många upptäckt och börjat anamma. Genom att äta mer vegetariskt, säsongsbaserat och ekologiskt kan du minska din klimatpåverkan, enligt Naturskyddsföreningen. Det går åt mindre av naturens resurser när du låter årstiderna bestämma. Välj bland de frukter och grönsaker som finns tillgängliga här och nu framför dem som har färdats onödigt långt för att hamna i ditt kylskåp.

Det ekologiska företaget Årstiderna följer de europeiska säsongerna, vilket gör sortimentet av frukt och grönt dynamiskt. Hos Årstiderna förändras utbudet i takt med vad naturen har att erbjuda. Det är helt enkelt för att det inte växer och odlas samma råvaror på våren och sommaren som på hösten och vintern.

Om du vill äta efter säsong, ska du välja följande frukter och grönsaker just nu när hösten är här:

Äpplen

Äpplen är en av höstens stora favoriter både för stora och små. Frukten är både god att äta precis som den är, men passar även i allt från bakverk, pajer och juicer till äppelmos, sallader och såser.

Beställ Äppelpåsen med ekologiska äpplen.

Kvitten

Kvitten är en frukt som var vanlig förr men som nästan har glömts bort under årens lopp, trots dess fantastiska egenskaper. Kvitten ska tillagas för att komma till sin rätt. Koka eller ångkoka kvittenfrukterna och gör marmelad, gelé, kompott eller chutney. Kvitten kan även ugnsbakas tillsammans med rotfrukter.

Beställ Kvittenpåsen med ekologiska kvitten.

Bergamott

Bergamott är en fin liten citrusfrukt med stor och speciell smak. Du känner säkert igen bergamottens särskilda arom från till exempel Earl Grey-te, där den tillför en karaktäristisk twist. Bergamott passar bra i dressingar och bakverk. Kom ihåg att använda skalet, antingen genom att riva det direkt över maträtter, desserter eller bakverk, eller strimla skalet och koka det i sockerlag.

Beställ Bergamottpåsen med ekologisk bergamott.

Clementiner

Säsongen för de spanska clementinerna har börjat lite tidigare än vanligt i år. Clementin är något de flesta av oss förknippar starkt med julen och citrusfrukten är ett perfekt mellanmål just i höst- och vintertid. Clementin är också gott att använda i exempelvis sallader, desserter, smoothies, marmelader och såser.

Beställ Clementinlådan med ekologiska clementiner.

Grönkål

Grönkål är säsongens tuffing. De stora, krusiga bladen står stolt på fälten under höst- och vintermånaderna och tål temperaturer ner till 20 minusgrader. Repa bladen från stjälken och skölj dem ordentligt. Finhackad grönkål kan ätas rå, men kålbladen kan också fräsas lätt i lite olja tillsammans med lök och serveras som tillbehör till middagen.

Beställ Grönkålspåsen med ekologisk grönkål.

Betor

Det finns inga gränser för betornas färgrikedom – de kan vara röda, gula, vita och polkagrisrandiga, och dessutom ha olika former – runda, ovala och långsmala. Äter du bara inlagda rödbetor är det hög tid att du vaknar upp och inser vilka andra möjligheter som finns! Ugnsbaka dem, koka dem, sylta dem, juica dem eller skär dem lövtunt och använd i sallader.

Beställ ekologiska betor i olika färger och former.

Kom ihåg, hos Årstiderna ändras sortimentet ständigt, i takt med att löven gulnar och ramlar av träden kommer frukterna och grönsakerna hos oss bytas ut. Men oroa dig inte, dina favoriter är tillbaka så fort det är dags för skörd igen. Tänk på att det är viktigt att längta!