Nu är det säsong för spansk mango

Nu är det säsong för spansk mango

Det är inte alla som vet att det går att odla exotiska frukter i Europa. Mango är ett bra exempel på en tropisk frukt som faktiskt går att odla ekologiskt med fantastiskt resultat i Spanien.

Just nu kommer mangon i Årstidernas ekologiska Mangopåse från vår vän Enriques ekologiska odlingar öster om Malaga. Området kallas ‘Costa Tropical’, eftersom att klimatet gör det möjligt att odla tropiska frukter där. Enrique odlar förutom mango även avokado till Årstidernas ekologiska sortiment som går att beställa direkt hem till dörren.

Ekologisk mango från Enriques odlingar i olika mognadsstadier. Omogen mango är vanligtvis grön och blir gulaktig eller orangeröd när den är mogen. Det finns även violett mango.

En kort men ljuvlig säsong

En av de vanligaste sorterna som Enrique odlar är ‘Osteen’, en saftig mango vars fruktkött inte har lika mycket fibrer som en klassisk mango. Lite senare på säsongen blir sorterna ‘Keitt’ och ‘Kent’ mogna. ‘Kent’ är särskilt spännande eftersom den kan bli otroligt stor, upp till ett helt kilo!

Säsongen för spanska mangofrukter är kort, endast ett par månader, så passa på och njut av de saftiga frukterna nu.

– Enligt mig kommer några av världens bästa mangofrukter från ‘Costa Tropical’ i Spanien. Såvida man inte bor i Brasilien och kan få tag på de utomordentligt goda små mangofrukterna ‘Atulfo’, säger Årstidernas inköpschef Flemming Andersen.

Inga varor fraktas med flyg

Sedan 2003 har det ekologiska företaget Årstiderna en no-fly policy det vill säga att inget i sortimentet har fraktas med flyg. Det gäller allt, även exotiska frukter från andra delar av världen. Hela Årstidernas verksamhet CO2-beräknas och det arbetas aktivt med att minska företagets klimatpåverkan.

Elina Gregor

Presskontakt PR-kontakt PR +46 (0) 70 480 77 31

Presskontakt Kommunikationschef Samarbeten +46736279216
Johanna Ternander

Presskontakt Marknadschef Annonsering +4553581075

Årstiderna

Jorden kallar! Klimatförändringarna är ett faktum, men tillsammans kan vi skapa den förändring vi vill se i världen. Vi vill inspirera våra kunder till att leva planetariskt, äta mer grönt och vara en del av lösningen istället för en del av problemet.

Årstiderna
Stora Varvsgatan 6A