Så arbetar Årstiderna aktivt med att minska sin plastanvändning

Emballage och matsvinn går hand i hand. Utan emballage så hade matsvinnet varit mycket större. Detta skulle i sin tur kunna leda till en riktig katastrof för klimatet. Inom matproduktion har användningen av emballage ökat markant under årens lopp, och särskilt användningen av plast har ökat explosionsartat. Samtidigt vill planetariska verksamheter hålla sitt användande av emballage nere, utan att behöva få ett ökat matsvinn.

På Årstiderna ser vi kritiskt på vilket och hur mycket emballage som används, och om det ens finns ett behov för emballage i vissa fall. Emballagen har ju en grundläggande funktion, vilket är att hålla råvarorna fräscha och se till att de inte blandas med andra varor, men ibland är det svårt att försvara mängden emballage som vissa råvaror packas i. Det är med andra ord inget litet och lättlöst dilemma vi står inför när det kommer till emballage.

Den stora utmaningen är: Hur kan vi försöka minska emballagen utan att det ökar matsvinnet och går ut över kvaliteten?

Jonas Nielsen som är ansvarig för Årstidernas visuella identitet och emballage, kan berätta mer vilka åtgärder Årstiderna tagit för att minska plastemballagen i företagets matkassar, frukt- och grönsakslådor. Han menar att arbetet med att minska plastanvändning i Årstiderna är ett ständigt pågående arbete som har hållit på under en längre tid.

- Att arbeta med att minska sitt emballage handlar om hitta rätt balans. Plastanvändningen ska begränsas till sitt absoluta minimum, samtidigt som det finns en risk för att om vi minskar vårt emballage för mycket, så kommer vi i slutändan ha råvaror som hamnar direkt i soptunnan eller på komposten, säger Jonas Nielsen.

En översikt över några av de insatser som Årstiderna gjort under de senaste åren (2018-2019):

• Efter experiment och undersökningar där hållbarheten utvärderats så har vi tagit bort plasten från flera av grönsakerna som vi får från våra fasta leverantörer. Det gäller bland annat broccoli, gurkor och tomater som nu levereras utan plast.
  • Flera råvaror som grönkål och färska kryddörter kommer numera till vårt packeri i stora partier utan plastemballage. Detta gör att vi kan bunta råvarorna med gummiband och packa dem löst i lådorna istället för att använda plastpåsar.
  • När vi själva packar varor i portionsstorlekar använder vi en så liten storlek på plastpåsen som möjligt. Vi ser också till att påsen är så tunn som möjligt för minst möjliga användning av plast. På detta sätt har vi minskat vår egen plastanvändning med upp till 50%.
  • Vi har börjar beräkna vårt CO2-utsläpp kvartalsvis istället för årsvis för att kunna ha en bättre översikt över vår användning av emballage och lättare följa upp om vi ser avvikelser.

I år, 2020, arbetar Årstiderna bland annat med att uppnå följande mål:

• Vi har tidigare fått våra potatisar och morötter levererade i plastpåsar från våra leverantörer. Nu arbetar vi på att råvarorna istället ska kunna levereras löst i trälådorna.
  • Många av våra bär levereras i plastlådor för att de är ömtåliga och lätt går sönder under leverans. Nu ska vi istället prova att leverera dem i pappersförpackningar och försöka komma på nya kreativa sätt att skydda bären. Ett sätt är till exempel genom att förse papperskartongerna med trådnät (se bild).
  • Vi jobbar också på att hitta en alternativ lösning på den stora plastpåsen som skyddar råvarorna i trälådan. Påsen ser till att råvarorna håller sig på plats och skyddar varorna från fukt och skadedjur. Vi kommer börja experimentera med hur plastpåsen ska kunna undvaras och ersättas med till exempel en papperspåse i trälådan.

Arbetet är inte över och det kommer behövas fler nya, kreativa lösningar för att minska användandet av emballage och framförallt plastanvändningen. På Årstiderna fortsätter vi prova nya saker och hitta nya alternativ som inte ska tumma på kvaliteten. Allt för att du ska kunna få hem fräscha grönsaker i dina trälådor från oss, med så lite plastemballage som möjligt.