Årstiderna nominerade till Årets hållbara företag

Årstiderna har gått till final i kategorin Årets hållbara företag i Retail Awards 2020!
Igår blev det klart att Årstiderna är en av finalisterna i kategorin Årets hållbara företag i Retail Awards 2020. Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och branschtidningen Market och vinnarna presenteras den 21 september. Övriga företag nominerade i samma kategori är Lidl och Apotea.

"Det känns naturligtvis jättekul och hedrande att bli nominerade", säger Rachel Seow Sosa, Head of Sales, Marketing & Communications på Årstiderna.

"Årstidernas grundidé bygger på hållbarhet, det ligger i vårt DNA. Alla våra produkter, processer och kampanjer utgår från ett klimatperspektiv – det är något vi aldrig kompromissar med. Är det inte hållbart, så gör vi det inte. Vi är stolta över att vara en planetarisk verksamhet, som jobbar för planetens bästa."

Årstiderna levererar 100 procent ekologisk mat i Sverige och Danmark. Verksamheten har sedan 2003 en no fly-policy, vilket innebär att inga varor transporteras med flyg. Hela verksamheten CO2-beräknas, och företaget siktar på att CO2-räkenskapet ska vara i balans (klimatneutral) vid utgången av 2020. Dessutom är ett av verksamhetens mål att även alla Årstidernas leverantörer ska ha sina CO2-räkenskap i balans år 2025.

"Det stora fokus som varit på hållbarhet de senaste åren gör att fler och fler företag börjar se över sina avtryck och förbättra sina processer, och det tycker vi är fantastiskt. Vi vill gärna hjälpa andra med de resurser och den kunskap vi har fått efter att ha jobbat intensivt med hållbarhet och klimat i över 20 år", berättar Rachel Seow Sosa.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och branschtidningen Market för att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln. Vinnarna avslöjas under en digital gala den 21 september kl. 15:00.