Tord Lendau slutar som VD på Artimplant

Tord Lendau säger upp sig som VD av privata skäl och rekrytering av ny verkställande direktör har påbörjats. Artimplant har under de senaste fyra åren förändrats från att vara ett forskningsföretag till ett produktutvecklings- och marknadsorienterat bolag. Bolaget har idag sex licensavtal och ett distributionsavtal med tre globala partners och produkter på marknaden inom både ortopedi och odontologi. ”Det är nu dags för en ny utmaning. Jag har haft förmånen att få jobba med Artimplant under en dynamisk period och är stolt över att Artimplant i dag har partners, regulatoriska godkännanden, kassa, en stark utvecklingsavdelning och en starkare marknadsposition än då jag tillträdde 2002” säger Tord Lendau För ytterligare information kontakta: Akbar Seddigh, Styrelseordförande, tel 0702-14 11 14 Ingemar Kihlström, Tillträdande styrelseordförande, tel 0733-82 11 02 www.artimplant.com Om Artimplant Artimplant är ett biomaterialföretag fokuserat på problemlösningar inom ortopedisk kirurgi, odontologi och rekonstruktiv kirurgi. Bolaget bedriver produktutveckling, tillverkning, samt marknadsföring av nedbrytbara implantat i syfte att återskapa ett aktivt liv. Artimplants egenutvecklade biomaterial Artelon® tillgodoser kliniska behov och öppnar nya marknader. Bolagets affärsmodell är att licensiera sina produkter och sin teknologi till globala partners. Bolaget har för närvarande sex licensavtal och ett distributionsavtal med tre globala partners. Artimplant är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. Forward-looking statements This press release contains forward-looking statements as defined in the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Readers are cautioned not to place undue reliance on these forward-looking statements. Actual results may differ materially from those indicated by these forward-looking statements as a result of risks and uncertainties impacting the Company's business including increased competition; the ability of the Company to expand its operations and to attract and retain qualified professionals; technological obsolescence; general economic conditions; and other risks detailed from time to time in the Company's filings.